Menedżer Zdrowia
 
Wyszukiwanie
4/2003
 
Poleć ten artykuł innym:
Udostępnij:
więcej
 
 
streszczenie artykułu:

Misja i cele organizacji

Włodzimierz Stelmach

Misja i cele organizacji



Planowanie w sektorze usług zdrowotnych musi się rozpoczynać od sformułowania misji organizacji. A. Payne określa misję jako deklarację celów działalności, zawierającą wizję bieżących i przyszłych działań organizacji związanych z usługą, a dodatkowo system przyjętych wartości, zasad i cechy odróżniające ją od konkurencji. Określona misja towarzyszy organizacji przez cały czas jej działalności i odnosi się do potrzeb istniejących w otoczeniu jednostki. Misja powinna być formułowana w sposób elastyczny i możliwie szeroki, ale jednocześnie powinna wyraźnie wskazywać charakter dążeń kierownictwa i pracowników. Zadaniem misji jest wskazanie strategicznych warunków funkcjonowania organizacji.
Misja może być skierowana do klienta zewnętrznego i wewnętrznego. Misja – dla pracowników – stanowi deklarację uznawanych wartości i zasad obowiązujących w organizacji, a dodatkowo trafiając w potrzeby pracowników może pełnić funkcję integrującą zespół. Przy definiowaniu misji należy dokładnie rozważyć, do której grupy ma być skierowana – wybór adresatów misji powinien wynikać z profilu usług jednostki. Misja nie może być jednocześnie skierowana do wszystkich grup klientów. Z uwagi na fakt, że misja wyznacza kierunek strategicznego rozwoju organizacji, przed jej sformułowaniem należy odpowiedzieć na pytania: kim jesteśmy?, czym się zajmujemy? Sformułowanie misji jest zatem ściśle związane z określeniem podstawowych celów organizacji, cele te wynikają z orientacji placówki, określając wyniki, które musi ona osiągnąć podczas realizacji misji. Określając cele organizacji odpowiadamy na pytanie: co chcemy osiągnąć w przyszłości? Misja powinna mieć unikatowy charakter, tzn. wskazywać elementy, które wyróżniają nas spośród innych dostawców usług zdrowotnych oraz koncentrować się na rynku, a nie na produkcie; powinna wskazywać korzyści, które może odnieść klient, korzystający z usług jednostki.
Misji nie można jednak utożsamiać z zakresem działalności organizacji, należy pamiętać, ze misja ma charakter stały, natomiast poszczególne cele organizacji mogą być zmienne. Dodatkowo misja jest realizowana w sposób ciągły i systematyczny, natomiast cele organizacji zwykle mają określony termin realizacji. Przed przystąpieniem do zbudowania misji możemy...


Pełna treść artykułu...
Polecamy
Książki:
Bates – kieszonkowy przewodnik po badaniu podmiotowym i przedmiotowym
Lynn S. Bickley

REDAKTORZY WYDANIA POLSKIEGO:
prof. dr hab. n. med. Zbigniew Gaciong
dr n. med. Piotr Jędrusik


Format: 108x180
Liczba stron: 432
Oprawa: miękka
 
Cała prawda o e-papierosach

Jean-François Etter, Gérard Mathern

Format: 125x197 mm
Liczba stron: 208
Oprawa: miękka
 
Internet:
Studenci Medycyny i Farmacji
Portal adresowanych do studentów uczelni medycznych w Polsce i za granicą.
Polityka prywatności Polityka reklamowa Napisz do nas Regulamin Nota prawna
Stosujemy się do standardu HONcode dla wiarygodnej informacji zdrowotnej Stosujemy się do standardu HONcode dla wiarygodnej informacji zdrowotnej: sprawdź tutaj
Created by Bentus
PayU - płatności internetowe