%0 Journal Article %J Neuropsychiatria i Neuropsychologia/Neuropsychiatry and Neuropsychology %@ 1896-6764 %V 6 %N 1 %D 2011 %F Cieślicka2011 %T Artykuł oryginalnyZaburzenia przetwarzania języka figuratywnego w afazji %X Cel pracy : Niniejszy artykuł opisuje pilotażowe badanie Baterii Języka Figuratywnego, która została zaproponowana w celu uzyskania pełnego obrazu zaburzeń umiejętności przetwarzania języka figuratywnego przez pacjentów cierpiących na afazję. Materiał i metody : Badaniu poddano ośmiu pacjentów z uszkodzeniem lewej półkuli mózgu i dziesięć zdrowych osób z grupy kontrolnej. Uczestnicy brali udział w indywidualnych sesjach, w czasie których proszono ich o wykonanie zadań znajdujących się w Baterii Języka Figuratywnego. Bateria składa się z czterech części, z których każda skupia się na odmiennym typie języka figuratywnego (idiomy, metafory, przysłowia oraz porównania). W baterii zastosowano dwa typy zadań: zadanie wielokrotnego wyboru (wybór poprawnej parafrazy idiomu lub metafory spośród dystraktorów zawierających parafrazę znaczenia dosłownego lub parafrazę niezwiązaną ze znaczeniem danego wyrażenia) oraz ustne zadanie polegające na uzupełnianiu brakującego fragmentu (ostatniego wyrazu) frazy figuratywnej. Wyniki : Zgodnie z przewidywaniami i badaniami opisanymi we wcześniejszej literaturze, pacjenci przejawiali skłonność do dosłownej interpretacji języka figuratywnego, a więc do rozumienia idiomów i metafor literalnie zamiast przenośnie. Ponadto wyniki wskazują na wpływ typu języka figuratywnego na jego rozumienie przez pacjentów. Pacjenci wykonali znacznie lepiej i bardziej poprawnie część baterii poświęconą frazom zautomatyzowanym, takim jak przysłowia czy porównania, niż część zawierającą idiomy i metafory. Metafory konwencjonalne były łatwiejsze do zrozumienia niż metafory niekonwencjonalne (nowe). Idiomy nieprzezroczyste i jednoznaczne, a więc takie, które mają tylko jedną możliwą interpretację – figuratywną, były łatwiejsze do zrozumienia niż idiomy przezroczyste i niejednoznaczne, a więc idiomy mające dwie możliwe interpretacje – dosłowną i figuratywną. Wnioski : Typ języka figuratywnego, a także prawdopodobnie typ zadania, wpływają na kompetencję figuratywną pacjentów z afazją. Badanie niesie ze sobą istotne implikacje dotyczące rozwoju narzędzi diagnostycznych umożliwiających dogłębne zbadanie zaburzeń języka figuratywnego w afazji. %A Cieślicka, Anna B. %A Rataj, Karolina %A Jaworska, Dorota %P 1-10 %9 journal article %U https://www.termedia.pl/Original-article-Figurative-language-impairment-in-aphasic-patients,46,17088,1,1.html