%0 Journal Article %J Nursing Problems / Problemy Pielęgniarstwa %@ 1233-9989 %V 18 %N 2 %D 2010 %F Kadłubowska2010 %T Podnoszenie kwalifikacji zawodowych w opinii studentów licencjackich studiów pomostowych %X Wstęp. Pielęgniarka z racji specyfiki zawodu, zmieniających się tendencji i rozwoju pielęgniarstwa jest zobligowana do podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych. Uczestnictwo w różnych formach kształcenia ustawicznego daje jej możliwość profesjonalnego podejścia do pacjenta oraz harmonijnego rozwoju zawodowego. Cel pracy. Celem pracy było określenie zainteresowania pielęgniarek różnymi formami dokształcania zawodowego, a także analiza motywów podejmowania trudu doskonalenia zawodowego oraz przeszkód uniemożliwiających uczestnictwo w szkoleniach i kursach podnoszących kwalifikacje zawodowe. Materiał i metody. Badaniami objęto grupę 80 pielęgniarek - studentek studiów pomostowych na kierunku pielęgniarstwo na Wydziale Nauk o Zdrowiu Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej. W badaniu prowadzonym metodą sondażu diagnostycznego zastosowano technikę ankietową. Wyniki i wnioski. Analiza przeprowadzonych badań wykazała, że pielęgniarki najchętniej podejmowałyby naukę na studiach pielęgniarskich magisterskich oraz na kursach specjalizacyjnych. Podnoszenie swoich kwalifikacji motywują wzrostem jakości opieki, satysfakcji z pracy, możliwością awansu lub mobilnością zawodową. Głównymi przeszkodami na drodze rozwoju zawodowego są utrudnienia ze strony przełożonych, kierownictwa placówek dotyczące niedoborów personalnych, względy finansowe, brak informacji i czasu. Problemy Pielęgniarstwa 2010; 18 (2): 124-128 %A Kadłubowska, Monika %A Bąk, Ewelina %A Turbiarz, Agnieszka %A Kolonko, Jolanta %P 124-128 %9 journal article %U https://www.termedia.pl/Podnoszenie-kwalifikacji-zawodowych-w-opinii-studentow-licencjackich-studiow-pomostowych,134,35165,1,1.html