%0 Journal Article %J Nursing Problems / Problemy Pielęgniarstwa %@ 1233-9989 %V 18 %N 2 %D 2010 %F Marcysiak2010 %T Rola pielęgniarki szkolnej w promowaniu zdrowego stylu życia w ocenie uczniów %X Wstęp. Zachowania zdrowotne dzieci i młodzieży dotyczące odżywiania i aktywności fizycznej w odbiorze społecznym są postrzegane niekorzystnie. Może to być spowodowane brakiem wiedzy na temat prozdrowotnego stylu życia i jego wpływu na zdrowie, złymi nawykami wywodzącymi się ze środowiska domowego, niedostateczną opieką medyczną, naśladowaniem niekorzystnych wzorów zachowań preferowanych w grupie rówieśniczej. Skuteczną metodą zmiany tych zachowań może być bezpośrednie oddziaływanie na dzieci i młodzież przez pielęgniarkę szkolną, poprzez systematyczną edukację zdrowotną i promocję zdrowia. Cel pracy. Celem badań było ustalenie roli pielęgniarki szkolnej w promowaniu zdrowego stylu życia w opinii uczniów. Materiał i metody. Badania przeprowadzono w grudniu 2008 roku wśród 90 uczniów z trzech różnych szkół (szkoła podstawowa, gimnazjum i zespół szkół) wybranych w sposób losowy, systematyczny, warstwowy. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankietowania. Narzędziem badawczym był autorski kwestionariusz ankiety. Wyniki. Wśród respondentów dominowały przeciętne zachowania zdrowotne (74%). Korzystne zachowania preferowała tylko 1/5 uczniów (21%), niekorzystne 5%. Zachowania uczniów w poszczególnych badanych obszarach były zróżnicowane i zależały od grupy wiekowej. Niekorzystne zachowania dotyczące odżywiania dominowały wśród uczniów gimnazjum (80%) i szkoły ponadgimnazjalnej (80%). Niska aktywność ruchowa (62% przeciętne, 20% niekorzystne) i stosowanie używek (66% zachowania niekorzystne, 24% przeciętne) w największym stopniu dotyczyło uczniów szkoły ponadgimnazjalnej, natomiast największe trudności w radzeniu sobie ze stresem przejawiali gimnazjaliści (80% niekorzystne). Według uczniów w hierarchii źródeł wiedzy na temat zdrowego stylu życia pielęgniarka szkolna zajmowała ostatnie miejsce - za internetem, rodzicami, rówieśnikami, literaturą. Połowa badanych (49%) oceniła poziom i skuteczność oddziaływań pielęgniarki w promocji zdrowia jako niski, 28% poniżej przeciętnego poziomu, 21% jako przeciętny, tylko 2% powyżej przeciętnych oczekiwań. Większość respondentów stwierdziła, że zajęcia dotyczące zdrowego stylu życia odbywają się sporadycznie (41%) lub w ogóle się nie odbywają (41%). Tylko 1% respondentów przyznał, że spotkania te odbywają się raz w miesiącu, a 17% ankietowanych uznało, że raz w semestrze. Wnioski: 1. Prawidłowe zasady stylu życia powinny być wpajane dziecku od najmłodszych lat. 2. Niezbędna jest aktywizacja działań pielęgniarki szkolnej w promowaniu zdrowego stylu życia zgodnie z 8. standardem postępowania w profilaktycznej opiece zdrowotnej nad uczniami na wszystkich poziomach nauczania. Problemy Pielęgniarstwa 2010; 18 (2): 184-190 %A Marcysiak, Małgorzata %A Zakrzewska, Marta %A Zagroba, Małgorzata %A Marcysiak, Miłosz %A Ostrowska, Bożena %A Wiśniewska, Ewa %A Skotnicka-Klonowicz, Grażyna %P 184-190 %9 journal article %U https://www.termedia.pl/Rola-pielegniarki-szkolnej-w-promowaniu-zdrowego-stylu-zycia-w-ocenie-uczniow,134,35175,1,1.html