%0 Journal Article %J Nursing Problems / Problemy Pielęgniarstwa %@ 1233-9989 %V 25 %N 4 %D 2017 %F Foryś2017 %T Wiedza i akceptacja pielęgniarek dotycząca wykorzystania i prowadzenia dokumentacji medycznej opartej na wytycznych Międzynarodowej Rady Pielęgniarek — Międzynarodowej Klasyfikacji Praktyki Pielęgniarskiej ICNP® %X Wstęp. Wdrożenie Międzynarodowej Klasyfikacji Praktyki Pielęgniarskiej pozwoli na standaryzację słownictwa, którym posługują się pielęgniarki. Daje to szansę na wzajemnie zrozumienie między grupami pracującymi nawet w skrajnie odmiennych warunkach i kulturze oraz pozwoli na rozwój baz danych i systemów informacyjnych wspomagających bieżącą działalność i zarządzanie opiekę pielęgniarską. Materiał i metody. Badania przeprowadzono wśród 316 pielęgniarek wybranych szpitali na terenie Małopolski. W pracy posłużono się metodą sondażu diagnostycznego, wykorzystując kwestionariusz ankiety. Wyniki. Badane pielęgniarki dostrzegają konieczność wprowadzenia w Polsce standaryzowanej klasyfikacji praktyki pielęgniarskiej i deklarują swoje przygotowanie do pracy w tym zakresie z komputerem (n =167; 52,8%). Równocześnie wskazują jednak na brak wystarczającego przygotowania do prowadzenia dokumentacji pacjenta według ICNP®. Zdaniem pielęgniarek praca z wykorzystaniem klasyfikacji zwiększy bezpieczeństwo pacjenta, ułatwi działania organizacyjne, zarządcze i kontrolne, wpłynie na poprawę poziomu komunikacji interprofesjonalnej oraz w zespole terapeutycznym. Przeprowadzona analiza wykazała, że wykształcenie pielęgniarek oraz deklarowane przez pielęgniarki uczestnictwo w dodatkowych kursach, szkoleniach, konferencjach jest istotnie statystycznie powiązane z ogólną wiedzą na temat ICNP®. Wnioski. Respondenci deklarują brak dostatecznej wiedzy na temat ICNP®, jednakże dostrzegają konieczność wprowadzenia dokumentacji medycznej na podstawie Międzynarodowej Klasyfikacji Praktyki Pielęgniarskiej. Wprowadzenie klasyfikacji ICNP® do praktyki pielęgniarskiej stworzy warunki do rozwoju profesjonalnej praktyki, edukacji, szkolenia, zarządzania i prowadzenia badań. %A Foryś, Zofia %A Dębska, Grażyna %A Matusiak, Monika %A Kilańska, Dorota %A Gorzkowicz, Bożena %P 227-232 %9 journal article %R 10.5603/PP.2017.0038 %U http://dx.doi.org/10.5603/PP.2017.0038