GASTROENTEROLOGIA
Medycyna i technika

Zmiany w mikrobiomie powodują Parkinsona?

Zmiany w jelitowej florze bakteryjnej są bezpośrednio związane z natężeniem deficytów motorycznych w chorobie Parkinsona - wynika z badań na myszach. Nowe odkrycia dowodzą, że jeśli przenieść mechanizm na ludzi, mógłby on znaleźć zastosowanie kliniczne w rozważanym związku bakterii jelitowych z chorobą Parkinsona.
Amerykańscy badacze z California Institute of Technology są przekonani, że ich odkrycie dostarcza zupełnie nowego podejścia w jaki sposób czynniki środowiskowe mogą przyczyniać się do choroby Parkinsona i dysfunkcji neurodegeneracyjnych. Patologia jelitowa może wpływać na wystąpienie tych chorób a nie tylko zmiany mózgowe. Badanie zostało opublikowane w najwyżej punktowanym czasopiśmie Cell.

Wnioski wydają się ciekawe, tym bardziej że przy drżeniu oraz objawach motorycznych związanych z Parkinsonem 75 proc. chorych ma problemy jelitowe, które mogą wyprzedzać pojawienie się objawów motorycznych nawet o wiele lat. W celu zbadania związku zmodyfikowano myszy w kierunku nadekspresji białka alfa-synukleinu , które jest uznawane za kluczowe w chorobie Parkinsona.

Myszy zostały podzielone na trzy grupy, dwie z pełnym przekrojem mikrobiomu naśladującym różnorodność ludzką oraz bez bakterii. W testach motorycznych myszy bez bakterii radziły sobie lepiej. Podjęto trzy próby zbadania reakcji myszy, w tym w trzeciej przeszczepiono im ludzką florę bakteryjną chorych z Parkinsonem i bez tej choroby. Myszy bez bakterii po przeszczepie od chorych na Parkinsona wykazywały znaczące pogorszenie cech tej choroby, podczas gdy te z przeszczepem od zdrowych nie wykazywały takich objawów. Naukowcy doszli do wniosku, że bakterie jelitowe od osób z Parkinsonem zmieniają wyniki testów motorycznych.

Wiele badań prowadzono nad rolą bakterii w chorobie Parkinsona. Ostatnie wyróżnia się tym, że rozplatało zawiłości poszczególnych różnic w mikrobiomie w chorobie Parkinsona.

Patronat naukowy portalu:
Prof. dr hab. n. med. Grażyna Rydzewska, Kierownik Kliniki Gastroenterologii CSK MSWiA
Redaktor prowadzący:
Prof. dr hab. n. med. Piotr Eder, Katedra i Klinika Gastroenterologii, Żywienia Człowieka i Chorób Wewnętrznych Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu