ONKOLOGIA
Narządy głowy i szyi

Nowa terapia genetyczna glejaka?

Naukowcy opracowali nową terapię genetyczną w taki sposób, że ludzkie komórki przekształcone zostają w nanocząsteczki o masowej produkcji, które zawierają materiał genetyczny będący w mocy odwrócić proces chorobowy.
Dzięki tej nowatorskiej koncepcji taka eksperymentalna terapia spowolniła wzrost guza i wydłużyła przeżycie u myszy z glejakiem, który stanowi około 80 procent nowotworów mózgu u ludzi. Nowa technika wykorzystuje ekzosomy wydzielane przez komórki w celu komunikacji z innymi komórkami.

Podczas gdy ekzosomy zdobywają przychylność jako nośniki materiału genetycznego podobnie jak komórki macierzyste, które dzielą się na miliony ekzosomów, funkcję nośnika materiału przejmuje lek. Wówczas, gdy zostaje podany do krwi, materiał doskonale radzi sobie z namierzeniem celu jakim jest guz mózgu. Badanie zostało opublikowane w Nature Biomedical Engineering.

Redaktor prowadzący:
dr n. med. Katarzyna Stencel - Oddział Onkologii Klinicznej z Pododdziałem Dziennej Chemioterapii, Wielkopolskie Centrum Pulmonologii i Torakochirurgii im. Eugenii i Janusza Zeylandów w Poznaniu