BCC: ministrowi Zembali udzielamy dużego kredytu zaufania

Udostępnij:
Cieszymy się z nowego otwarcia w Ministerstwie Zdrowia i dajemy duży kredyt zaufania Panu Profesorowi Marianowi Zembali – pisze BCC. . Cztery miesiące, jakie pozostały do końca kadencji rządu to mało i dużo – dodaje.
Wierzymy, że dla Pana profesora będzie to wystarczający czas, by doprowadzić do uchwalenia ustawy o zdrowiu publicznym , oraz przedstawić propozycje nowelizacji pakietu onkologicznego i kolejkowego. Wszystkie te sprawy są na dużym stopniu zaawansowania i potrzebna jest tylko determinacja, kompetencje w zarzadzaniu i umiejętności dialogu – czytamy w komunikacie BCC.

-Trudno oczekiwać, by w ciągu 4 miesięcy wykonać tę niezwykle trudną pracę, której nie udało się zrobić przez wiele lat kolejnym rządom. Ale może Pan Profesor podjąłby się, z racji swojego autorytetu i umiejętności koncyliacyjnych, tego ambitnego wyzwania i przynajmniej zapoczątkował prace zmierzające do stworzenia takiej wizji i strategii, która uzyskałaby w efekcie konsensus społeczny i polityczny oraz byłaby obowiązująca dla kolejnych rządów – pisze organizacja pracodawców.

I dodaje swoją ocenę ostatnich działań Ministertwa Zdrowia.

Działania, które zasługują na aprobatę:
1) Przeprowadzenie szerokich konsultacji społecznych projektu ustawy o zdrowiu publicznym przez Panią Minister Beatę Małecką-Liberę. Ustawa reguluje i koordynuje działania na rzecz zdrowia publicznego i zakłada, że troska o zdrowie obywateli będzie również obowiązkiem wielu resortów. W wyniku tych konsultacji uwzględniono w nowym projekcie, między innymi postulat BCC o przedstawicielach organizacji pracodawców, którzy mają zasiadać w Radzie ds. zdrowia publicznego. W interesie wszystkich interesariuszy tej ustawy, a szczególnie pacjentów leży jak najszybsze jej uchwalenie i to w formie, która będzie gwarantowała realizację jej celów. Jak zapowiedziano ustawa ma być 7 lipca przedmiotem prac Rady Ministrów.

2) Uchwalenie przez Sejmu ustawy o leczeniu niepłodności. Wprowadza ona ważne regulacje prawne dotyczące in vitro, w tym zasady ochrony zarodka i komórek rozrodczych. Jest to, między innymi, wymogiem dyrektywy unijnej. Ustawa wprowadza Centra Leczenia Niepłodności. Ustawa ta jest w Polsce niezbędna , co potwierdza wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE.



3) Skuteczne negocjacje z Brukselą i przyznanie Polsce 12 mld zł na ochronę zdrowia. To prawie 3 krotna kwota w stosunku do poprzedniej perspektywy unijnej. Aktualna będzie obejmowała lata 2015- 2023.

4) Zapowiedź Pani Premier Ewy Kopacz przygotowania programu działań rządu z zakresu służby zdrowia. Za opracowanie programu odpowiedzialny został pan Minister Marian Zembala.

5) Otwarcie Ministerstwa Zdrowia na rozmowy ze środowiskiem pielęgniarek i położnych w sprawie warunków pracy i płacy i zapowiedź zróżnicowanych podwyżek, złożona przez Pana Ministra Mariana Zembalę. W efekcie tego trwają intensywne rozmowy na temat rozwiązań, które miałaby wejść w życie od września. W Polsce mamy tylko 5,6 pielęgniarek na 1000 mieszkańców , podczas gdy średnia w krajach OECD wynosi 8,4.



Działania, które BCC ocenia krytycznie:
1) Usunięcie z ostatniej wersji projektu ustawy o zdrowiu publicznym (z 27 maja) niezwykle istotnego zapisu o powołaniu Funduszu Zdrowia Publicznego. Może to spowodować poważne utrudnienia w realizacji ustawy i Narodowego Programu Zdrowia, ze względu na brak tego funduszu celowego. Nasz duży niepokój budzi też zamiar rezygnacji z funkcji Pełnomocnika Rządu do Spraw Zdrowia Publicznego. Z racji bardzo dużej rangi tematu zdrowia publicznego i jego wielo resortowego charakteru uważamy, utrzymanie tej funkcji za kluczowe dla długoterminowej i skutecznej realizacji programów zdrowia publicznego.

2) Zbyt wolne dotychczasowe tempo wprowadzania rozwiązań systemowych dotyczących pielęgniarek i położnych, w tym miedzy innymi minimalnych norm zatrudnienia, czy dodatkowych opłat za wydzielone usługi pielęgniarskie (np. geriatryczne i edukacyjne).

3) Brak aktualnego dokumentu [WINDOWS-1250?]„Polityki Lekowej [WINDOWS-1250?]Państwa”. Ostania wersja z 2003 roku obejmuje lata 2004-2008 i nie uwzględnia wprowadzonych reform systemowych w ochronie zdrowia oraz zmian na rynku leków.

4) Uchwalenie ustawy o zmianie ustawy Prawo farmaceutyczne z pominięciem trybu notyfikacji, co naraża rząd polski na kary finansowe. Brak definicji niedoboru leku uniemożliwia prawidłową identyfikację przyczyn niedoborów leków i podjęcie skutecznych działań w celu zapewnienia dostępności leków dla pacjentów.

5) Naruszenie przez Polskę dyrektywy unijnej w sprawie jakości tkanek i komórek ludzkich, gdyż do tej pory nie wprowadziła odpowiednich przepisów dotyczących komórek rozrodczych, tkanek płodowych i tkanek zarodkowych. Tak mówi wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE. Wyrok jest konsekwencją toczącego się w Polsce sporu o zapłodnienie metodą in vitro.
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.