ZPA PharmaNET: Opieka farmaceutyczna wymaga systemowego rozwiązania

Udostępnij:
Związek Pracodawców Aptecznych PharmaNET w specjalnym oświadczeniu poparł wszelkie akcje edukacyjne mające na celu poprawę zdrowia pacjentów. -Dlatego z zadowoleniem przyjęliśmy informację o rozpoczęciu kampanii „Rzuć palenie w swojej aptece. Masz dla kogo żyć!”. Obawiamy się jednak, że bez nowelizacji prawa farmaceutycznego każda tego typu inicjatywa zakończy się fiaskiem - napisali aptekarze.
– Cieszymy się, że Naczelna Izba Aptekarska potwierdziła konieczność tworzenia programów pomagających pacjentom w rozwiązywaniu ich problemów zdrowotnych. Na całym świecie uzyskują oni taką pomoc w aptekach i bardzo sobie to chwalą – mówi Marcin Piskorski, prezes ZPA PharmaNET. – Farmaceuci zatrudnieni w naszych placówkach chętnie przyłączą się do każdego programu realizowanego w ramach opieki farmaceutycznej, ponieważ doskonale wiedzą, jaki wpływ ma ona na cały system opieki zdrowotnej.

Wzorem do naśladowania dla Polski mogłaby być Wielka Brytania, w której realizowanych jest wiele programów propacjenckich, np. program Lipotrim (obniżenie masy ciała), program monitorowania ciśnienia krwi, program walki z uzależnieniami, czy program opieki nad pacjentami z demencją. Opieka farmaceutyczna jest istotnym elementem brytyjskiego systemu ochrony zdrowia, a farmaceuta – pełnoprawnym partnerem lekarza.
– W ramach opieki farmaceutycznej, która w krajach UE jest na porządku dziennym, pacjent uzyskuje profesjonalną poradę. W aptece prowadzona jest jego karta, farmaceuta ma dostęp do jego dokumentacji medycznej i to farmaceuta, wydając leki i suplementy diety, wychwytuje potencjalne zagrożenia w postaci możliwych interakcji czy działań niepożądanych – podkreśla dr n. farm. Marek Malinowski.
Niestety w Polsce opieka farmaceutyczna pozostaje ciągle w sferze planów i niekończących się dyskusji, a niemal każda inicjatywa, w którą próbują zaangażować się apteki i farmaceuci, jest utrącana.

– Wystarczy przypomnieć, ile kontrowersji wzbudziły działania Inspekcji Farmaceutycznej, zakazujące udostępniania w aptekach do bezpłatnego użytku pacjentów ciśnieniomierzy. Sprawa musiała trafić aż do Naczelnego Sądu Administracyjnego, a przecież chodziło tylko o dobro pacjenta – mówi mec. Tomasz Duraj z Kancelarii Adwokackiej Duraj & Reck i Partnerzy.

– Obawiamy się, że taki sam los może spotkać program „Rzuć palenie w swojej aptece. Masz dla kogo żyć!”, do którego przystąpił samorząd aptekarski. Bez nowelizacji paragrafu 94a ustawy Prawo farmaceutyczne może on zderzyć się z zarzutem łamania zakazu reklamy aptek i być potraktowany jako program marketingowy, którego jednym z celów jest wzrost sprzedaży leków antynikotynowych – ocenia Marcin Piskorski, dodając, że bez możliwości poinformowania pacjentów, które apteki program realizują, program skazany jest na fiasko albo niewielkie zainteresowanie pacjentów. – W żadnym programie nie wezmą udziału wszystkie apteki, a skazywanie pacjenta na chodzenie od jednej apteki do drugiej w celu znalezienia placówki biorącej udział w programie jest niedorzecznością. Dlatego w całej Unii Europejskiej, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Australii i Nowej Zelandii możliwa jest nieskrępowana komunikacja apteki i farmaceuty z pacjentem. Zakaz komunikowania przez poszczególne apteki o prowadzonych akcjach profilaktycznych i zdrowotnych to nasz rodzimy wynalazek – podsumowuje.

ZPA PharmaNET przypomina, że z zarzutem chęci uprawiania nachalnego marketingu spotkał się niedawno przy okazji zgłoszenia chęci przystąpienia zrzeszonych w nim aptek do rządowego programu Karta Dużej Rodziny.
– Tu pojawia się pytanie o intencje rządu. Skoro apteki chcące przystąpić do programu są oskarżane o ukrywanie prawdziwych, haniebnych motywacji, to czy podobnych motywacji nie da się przypisać organizatorowi programu Karta Dużej Rodziny? I czy podobnych, złych motywacji nie da się przypisać samorządowi aptekarskiemu, rozpoczynającemu program antynikotynowy? – pyta mec. Tomasz Duraj.
– Powyższa sytuacja pokazuje, do jakich absurdów doprowadził zakaz reklamy aptek w dzisiejszym kształcie. Mam tylko nadzieję, że nie okaże się, że program, w który bierze udział samorząd aptekarski, jest etyczny, bo bierze w nim udział samorząd, a program, w dodatku rządowy, w którym chcą wziąć udział apteki zrzeszone w PharmaNET jest nieetyczny – dodaje.

– Uważamy, podobnie jak Naczelna Izba Aptekarska, że problem opieki farmaceutycznej wymaga systemowego rozwiązania. Zapraszamy samorząd do dyskusji i wypracowania wspólnego stanowiska, dla dobra pacjentów – deklaruje prezes ZPA PharmaNET.

Komentarz
Mec. Agnieszka Kolasińska z kancelarii Tomasik Jaworski:
– Uczestnictwo aptek w kampanii społecznej może okazać się problematyczne w kontekście art. 94a ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne, formułującego zakaz reklamy aptek. Zgodnie z wspomnianym przepisem „Zabroniona jest reklama aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności. Nie stanowi reklamy informacja o lokalizacji i godzinach pracy apteki lub punktu aptecznego”.
Prawo farmaceutyczne niestety nie zawiera definicji legalnej reklamy, ale na podstawie orzecznictwa sądów administracyjnych i obecnej interpretacji wojewódzkich inspektoratów farmaceutycznych, za reklamę apteki uważa się każde działanie skierowane do publicznej wiadomości, zmierzające do zwiększenia sprzedaży produktów leczniczych i wyrobów medycznych w niej oferowanych. W świetle powyższego pojawia się więc problem, w jaki sposób dana apteka będzie mogła wskazywać, że uczestniczy w programie (który z pewnością stanowi zachętę dla pacjentów do skorzystania z usług apteki), tak, aby nie na razić się na złamanie zakazu. Warto przy tym podkreślić, że za naruszenie zakazu przewidziana jest kara pieniężna w wysokości do 50 tys. zł.
Powyższe jedynie potwierdza, że art. 94a ust. 1 Prawa farmaceutycznego w obecnym brzmieniu nie przystaje do realiów prowadzenia działalności przez apteki. Co więcej, wspomniany zakaz utrudnia realizację programów propacjenckich, czego ostatnim przykładem może być problem z uczestnictwem aptek w programie Karta Dużej Rodziny. Usunięcie barier na drodze do udziału aptek w społecznie użytecznych akcjach wymaga szybkiej nowelizacji przepisów.
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.