123RF

Projekt ustawy o modernizacji szpitalnictwa – założenia

Udostępnij:
W wykazie prac rządu opublikowano założenia do projektu ustawy o modernizacji i poprawie efektywności szpitalnictwa – planowany termin przyjęcia przez Radę Ministrów to pierwszy kwartał 2022 r. Udostępniamy i streszczamy dokument.
Zapisano, że „ustawa ma na celu pozwolić na optymalizację jakości leczenia i poziomu bezpieczeństwa pacjenta przez wdrożenie systemowych rozwiązań dotyczących jakości i efektów leczenia – koncentrację leczenia specjalistycznego – oraz zwiększenie dostępności udzielanych świadczeń, jak również na poprawę sytuacji finansowej podmiotów szpitalnych”. Przewidziano utworzenie systemu nadzoru nad procesami naprawczo-rozwojowymi szpitali przez powołanie instytucji – Agencji Rozwoju Szpitali.

Wspólne zakupy
Poinformowano, że „ARS ma ona być odpowiedzialna za inicjowanie, wspieranie i monitorowanie tych procesów oraz zapewnienie rozwoju sektora szpitalnictwa”. Jej zadaniem ma być też „organizowanie i koordynowanie wspólnych zakupów, wsparcie finansowe, merytoryczne i eksperckie”. Projekt ustawy wprowadza ponadto mechanizmy restrukturyzacyjne, aby poprawić rentowność szpitali i ich stabilność finansową, w tym restrukturyzację zobowiązań, czyli długów.

Bez dublowania
Zaproponowane rozwiązania mają też „ograniczyć dublowanie oferowanych świadczeń i ograniczyć konieczność utrzymywania w części szpitali wykwalifikowanego personelu medycznego”. Dzięki temu uniknie się konkurowania między szpitalami o tych samych pacjentów i kontrakty z Narodowym Funduszem Zdrowia. Dodatkowo koszty szpitali mają być ograniczone dzięki wykorzystaniu efektu skali między innymi przy wymianie sprzętu czy zakupach wspólnych materiałów i usług.

Nowe przepisy mają też doprowadzić do „efektywniejszego wykorzystania dostępnych zasobów kadrowych szpitali i nowoczesnej infrastruktury medycznej, a także do wzmocnienia kadry zarządzającej i popularyzacji nowoczesnych systemów, narzędzi i metod zarządzania w ochronie zdrowia, jak również certyfikacji umiejętności kadry zarządzającej”.

Zmiany w sieci szpitali
W zakresie sieci zaproponowano:
– rezygnację z definiowania i wyodrębniania poziomów PSZ na rzecz kwalifikowania wszystkich świadczeniodawców mających przynajmniej jeden tzw. profil kwalifikujący realizowany na podstawie umowy z NFZ, której okres trwania wynosi co najmniej 2 ostatnie pełne lata kalendarzowe, w trybie pełnej hospitalizacji, z jednoczesnym zastrzeżeniem, że w przypadku profili zabiegowych dodatkowym kryterium kwalifikacji będzie określony minimalny udział świadczeń zabiegowych w ostatnim pełnym roku kalendarzowym, a w przypadku profilu położnictwo i ginekologia – minimalna liczba odebranych porodów w tym samym okresie,
– uproszczenie i złagodzenie zasad regulujących udzielanie przez świadczeniodawców w ramach PSZ dodatkowych rodzajów świadczeń, to jest świadczeń:
a) realizowanych w ramach szpitalnego oddziału ratunkowego albo izby przyjęć,
b) z zakresu anestezjologii i intensywnej terapii lub anestezjologii i intensywnej terapii dla dzieci,
c) z zakresu chemioterapii lub chemioterapii – leczenie jednego dnia,
d) z zakresu świadczeń wysokospecjalistycznych,
e) z zakresu rehabilitacji leczniczej, realizowanych w warunkach ośrodka lub oddziału dziennego lub stacjonarnych,
f) z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej realizowanych w poradniach przyszpitalnych,
g) w ramach programów lekowych,
h) objętych kompleksową opieką zdrowotną,
– wyłączenie z PSZ świadczeń nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej,
– wprowadzenie regulacji umożliwiającej na wniosek szpitala dokonanie w umowie o udzielanie świadczeń w ramach PSZ zmiany – zastąpieniu określonych profili kwalifikujących odpowiadającymi im profilami świadczeń realizowanymi w trybie hospitalizacji planowej albo leczenia jednego dnia,
– umożliwienie wszystkim świadczeniodawcom realizującym w ramach PSZ określony profil świadczeń, który nie zostałby objęty kwalifikacją na nowych zasadach, kontynuację udzielania świadczeń w ramach takiego profilu w trybie hospitalizacji planowej albo leczenia jednego dnia, na okres obowiązywania kolejnego wykazu świadczeniodawców zakwalifikowanych do PSZ.

Kategorie szpitali
Celem ustawy jest – jak zapisano – też „modernizacja i poprawa efektywności działalności oraz poprawa sytuacji ekonomiczno-finansowej podmiotów szpitalnych, a także wsparcie ich rozwoju, optymalizacja ich działalności, dostosowanie działalności poszczególnych podmiotów szpitalnych do potrzeb regionalnych, wprowadzanie lub ulepszanie procesowego modelu zarządzania podmiotami szpitalnymi, a w razie potrzeby naprawa ich działalności oraz restrukturyzacja ich zadłużenia”.

Zaproponowane rozwiązania mają „umożliwić i wspierać modernizację oraz poprawić szpitalnictwo przez zwiększenie efektywności ekonomicznej szpitali przez restrukturyzację zadłużenia oraz dokonanie ich ewaluacji i przypisanie do odpowiedniej kategorii, która będzie warunkowała działania rozwojowe i naprawcze jakie zostaną podjęte w poszczególnych placówkach:
a) kategoria A – podmiot szpitalny w dobrej sytuacji ekonomiczno-finansowej, który tworzy plan rozwojowy podmiotu szpitalnego kategorii A,
b) kategoria B – podmiot szpitalny wymagający wdrożenia działań optymalizacyjnych, który tworzy plan rozwojowy podmiotu szpitalnego kategorii B albo w stosunku do którego wszczyna się postępowanie naprawczo-rozwojowe na jego wniosek,
c) kategoria C – podmiot szpitalny wymagający wdrożenia działań naprawczo-rozwojowych, w stosunku
do którego prezes ARS wszczyna postępowanie naprawczo-rozwojowe,
d) kategoria D – podmiot szpitalny wymagający pilnego wdrożenia działań naprawczo-rozwojowych, w stosunku do którego prezes ARS wszczyna postępowanie naprawczo-rozwojowe oraz uzyskuje uprawnienie do powoływania i odwoływania kierownika tego podmiotu szpitalnego”.

Konsolidacja i współpraca
W dokumencie mowa też „o zmianie profilu i dostosowaniu działalności szpitali do potrzeb regionalnych z uwzględnieniem efektywnego i bezpiecznego wykorzystania zasobów ludzkich w systemie ochrony zdrowia, równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej, map potrzeb zdrowotnych, planów transformacji oraz sieci szpitali”.

Ponadto zapisano „współpracę pomiędzy podmiotami nadzorującymi oraz współpracę pomiędzy podmiotami szpitalnymi, w tym w zakresie konsolidacji funkcji medycznych i koncentracji zasobu ludzkiego oraz świadczeń”.

Certyfikaty dla menedżerów
Podkreślono, że „celem ustawy jest też podnoszenie jakości zarządzania podmiotami szpitalnymi przez certyfikację oraz rozwój kompetencji kadry menedżerskiej, a także wprowadzanie lub ulepszanie procesowego modelu zarządzania szpitalem”.

Jeśli chcesz ściągnąć dokument, kliknij w: Projekt ustawy o modernizacji i poprawie efektywności szpitalnictwa – założenia.

 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.