eISSN: 2084-9834
ISSN: 0034-6233
Reumatologia/Rheumatology
Bieżący numer Archiwum O czasopiśmie Suplementy Rada naukowa Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
NOWOŚĆ
Portal dla reumatologów!
www.ereumatologia.pl
SCImago Journal & Country Rank
 
6/2007
vol. 45
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
więcej
 
 
streszczenie artykułu:

Artykuł przeglądowy
I Ty będziesz nosił Kosmodisk…, czyli słów kilka o roli reklamy w reumatologii

Paweł Hrycaj

Reumatologia 2007; 45, 6: 415–417
Data publikacji online: 2007/12/20
Pełna treść artykułu
Pobierz cytowanie
ENW
EndNote
BIB
JabRef, Mendeley
RIS
Papers, Reference Manager, RefWorks, Zotero
AMA
APA
Chicago
Harvard
MLA
Vancouver
 
Okres przejścia od medycyny działającej w ramach państwowej służby zdrowia do podlegającej prawom wolnego rynku działalności usługowej związany jest w naturalny sposób z rosnącą rolą marketingu i promocji. Ocenia się, że Polacy wydają rocznie 5–6 mld zł na różnego rodzaju substytuty diety, paraleki i produkty medycyny alternatywnej. Fenomen dużej popularności tego typu produktów może budzić zdziwienie – są one zwykle mało przebadane, mało skuteczne, a przy tym dość drogie. Ich popularność wśród chorych jest w dużym stopniu wynikiem dobrze przemyślanej strategii marketingowej, wykorzystującej różne techniki psychomanipulacyjne lub zwykłe kłamstwa. Brak kontroli nad rynkiem reklam paraleków prowadzi do wielu niekorzystnych następstw, takich jak upowszechnianie fałszywej wiedzy, spadek zaufania do lekarzy lub przerwanie dotychczasowego leczenia.

The transition from a public health system to private medical services implicates increasing the role of drug promotion and advertising. It is estimated that Poles spend 5–6 billion zloty a year on various diet substitutes, pseudo-drugs, and products of alternative medicine, often used to treat rheumatic conditions or rheumatic complaints. The phenomenon of the popularity of such products may be surprising as they are not well studied, usually are not very effective and are quite expensive. This popularity results mainly from a sophisticated marketing strategy utilizing psychological manipulation or simply lies. The lack of control over the pseudo-drug advertising leads to many untoward consequences like propagation of false science, decreasing confidence in physician’s competence or discontinuation of prescribed medication.
słowa kluczowe:

reklama, produkty medyczne, paraleki, leki OTC







© 2019 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.
PayU - płatności internetowe