IV Ogólnopolska konferencja PANDa
 

Czwartek, 19 października

18:00 – 19:00
Walne Zebranie Członków Polskiej Akademii Niepełnosprawności Dziecięcej

Dzień 1 - Piątek, 20 października

10:00 – 10:30
Przywitanie uczestników i otwarcie konferencji
 
10:30 – 11:00
Wizja życia dziecka z niepełnosprawnością 1963-2023
 
11:00 – 12:15
Sesja EACD (Europejska Akademia Niepełnosprawności Dziecięcej)
 
11:00 – 11:15
Methodologies for the future of people with developmental disabilities
 
Wykładowca
Bernard Dan
MD, PhD Bernard Dan
11:15 – 11:30
Dyskinetic CP - clinical implications
 
11:30 – 11:45
Muscle tone in cerebral palsy
 
Wykładowca
11:45 – 12:00
Contracture development in Cerebral Palsy
 
Wykładowca
Elisabet Rodby-Bousquet
prof. Elisabet Rodby-Bousquet
12:00 – 12:30
Powered mobility in people with cerebral palsy: state-of-the-art in assessment, training, and new technologies
 
12:30 – 12:45
Przerwa kawowa
12:45 – 14:05
Wczesna interwencja w modelu biopsychospołecznym - nowe wyzwania
Zgodnie z założeniami opublikowanej w 2001 roku przez Światową Organizację Zdrowia Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia - zdrowie i wspieranie rozwoju to dużo więcej niż leczenie chorób, kompensowanie deficytów czy praca nad usprawnianiem dysfunkcji. Na zdrowie i dobrostan każdego człowieka, zgodnie z zapisami ICF składa się aż 5 obszarów. Są to, funkcje i struktury ciała, aktywność, uczestnictwo, czynniki osobowe i środowiskowe. ICF przeprowadza nas z modelu biomedycznego do modelu biopsychospołecznego, a co za tym idzie do nowego rozumienia wczesnej interwencji, a także roli dziecka, rodziców i profesjonalistów w procesie wspomagania rozwoju dziecka.
 
12:45 – 13:25
W.H.O.’s ICF and the F-words: A Memorable Way to Bring Our Ideas Together!
 
13:25 – 14:05
Aktywność i uczestnictwo jako podstawa oddziaływań terapeutycznych
 
Wykładowca
14:05 – 15:00
Przerwa
15:00 – 15:20
Wykład sponsorowany firmy
Granice leczenia spastyczności u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym toksyną botulinową – kiedy rozpocząć leczenie?
Wykład tylko dla lekarzy
 
15:20 – 17:10
Rośniemy razem. Wspieranie rozwoju strukturalnego i funkcjonalnego dzieci w celu optymalizacji aktywności i uczestnictwa
Funkcje ciała ludzkiego (z włączeniem funkcji psychicznych) są to procesy fizjologiczne poszczególnych układów. Struktury ciała ludzkiego to jego części anatomiczne takie jak narządy, kończyny i ich elementy składowe. Stanowią podstawowe ogniwo struktury ICF, bezpośrednio wiążące potencjalne zaburzenie, w sensie medycznym, ze zdolnością osoby do nawiązywania interakcji z otoczeniem i samą sobą.
 
15:20 – 15:40
Różne formy hipertonii w mózgowym porażeniu dziecięcym. Nazewnictwo, patofizjologia, diagnostyka, leczenie
 
15:40 – 16:00
Przyszłość zaczyna się dziś. Nowoczesne spojrzenie na możliwość pracy z ciałem - mechanoreceptory i elektrostymulacja w fizjoterapii pediatrycznej
 
16:00 – 16:10
Co należy rozumieć pod pojęciem „wczesna interwencja” w przypadku dziecka ryzyka? Zalecenia terapeutyczne z zakresu fizjoterapii na oddziałach Intensywnej Terapii Wcześniaka i Niemowlaka, oddziale niemowlęcym oraz po wypisie dziecka do domu
 
16:10 – 16:20
Skolioza nerwowo-mięśniowa - możliwość leczenia z punktu widzenia chirurga kręgosłupa
 
Wykładowcy
Anna Danielewicz
dr n. med. Anna Danielewicz
16:20 – 16:30
Ocena skuteczności leczenia dzieci ze skoliozą idiopatyczną specyficzną fizjoterapią z wykorzystaniem urządzenia Gravispine
 
Wykładowcy
dr n. med Marek Kluszczyński
dr inż. Ilona Karpiel
16:30 – 16:40
Stabilność stawów biodrowych a ryzyko rozwoju funkcjonalnego u dzieci z rdzeniowym zanikiem mięśni
 
Wykładowca
Maximilian Papsdorf
Maximilian Papsdorf
16:40 – 16:50
Poprawa jakości życia po leczeniu neurogennego zwichnięcia stawu biodrowego u pacjentów z mózgowym porażeniem dziecięcym
 
Wykładowca
16:50 – 17:00
Interdyscyplinarny model podejścia do pacjenta z dystrofią mięśniową Duchenne’a we wspomaganiu funkcji kończyny górnej
 
Wykładowca
Joanna Jabłońska-Brudło
dr n. med. Joanna Jabłońska-Brudło
17:00 – 17:15
Wykład sponsorowany firmy
Granice leczenia spastyczności u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym toksyną botulinową – kiedy zakończyć leczenie?
Wykład tylko dla lekarzy
 
17:15 – 17:25
Udar dziecięcy- multidyscyplinarny problem diagnostyczny i terapeutyczny w świetle polskich rekomendacji.
 
17:25 – 17:35
Niedobór dekarboksylazy L- aminokwasów aromatycznych, objawy, diagnostyka, leczenie
 
17:35 – 17:45
Dorastanie z mózgowym porażeniem dziecięcym - szanse i ryzyko dorosłości w aspekcie problemów nerwowo-mięśniowych
 

Dzień 2 - Sobota, 21 października

09:00 – 10:40
Ja sam! Uczenie się dziecka przez doświadczenie. Rozwijanie nowych umiejętności i kompetencji kluczowych
Dziecko z zaburzeniami rozwojowymi, trudnościami w codziennym funkcjonowaniu potrzebuje wsparcia w wielu obszarach: motorycznym, poznawczym, emocjonalno-społecznym, komunikacyjnym. Istotne jest określenie najważniejszych (priorytetowych) umiejętności, których opanowanie wywoła liczne zmiany w aktywnościach dziecka. Umiejętności te określamy jako kluczowe, bazowe dla funkcjonowania dziecka, jego rozwoju oraz uczestnictwa w środowisku. Aktywność i uczestnictwo stanowią ogniwo struktury ICF. Sesja poświęcona jest ocenie i analizie funkcjonalnej oraz wspomaganiu kluczowych aktywności dziecięcych w ujęciu transdyscyplinarnym. Celem jest optymalizacja uczestniczenia i minimalizacja ograniczeń wynikających z zaburzeń struktury i funkcji oraz barier środowiskowych.
 
09:00 – 09:20
Obserwuj-poznawaj-wspieraj. Kluczowe kompetencje we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka i rodziny - SRMD 0,6-6,0.
 
09:20 – 09:40
Zastosowanie mobilnych technologii w procesie tworzenia programu terapii domowej ukierunkowanej na osiągnięcie wyznaczonego celu przez dzieci i młodzież z jednostronnym typem mózgowego porażenienia dziecięcego
 
09:40 – 09:50
Wpływ technologicznie wspomaganej rehabilitacji na stan funkcjonalny pacjentów z mózgowym porażeniem dziecięcym
 
Wykładowcy
Paulina Nowak
09:50 – 10:00
"Chcę być aktywny" – wspieranie rozwoju uczestnictwa w codziennych rutynach
 
Wykładowca
10:00 – 10:10
Opieka neurologopedyczna od urodzenia - wsparcie Dziecka i Rodzica w zaburzeniach karmienia
 
10:10 – 10:20
Karmienie w ujęciu neurologopedy pracującego w ośrodku wczesnej interwencji
 
Wykładowca
10:20 – 10:30
"Wysłuchaj mnie" - rola zespołu wczesnego wspomagania w rozwoju komunikacji małego dziecka w jego naturalnym środowisku
 
10:30 – 10:40
Wspieranie rozwoju komunikacji małego dziecka z pomocą AAC
 
Wykładowca
Agnieszka Pilch
mgr Agnieszka Pilch
10:40 – 10:55
Przerwa kawowa
10:55 – 12:35
„Dam radę” Czy i w jakim stopniu interdyscyplinarny i zaplanowany model terapii wpływa na uczestnictwo i efektywność tranzycji u dziecka z niepełnosprawnością
Dziecko zagrożone niepełnosprawnością lub już ze stwierdzoną niepełnosprawnością (sprzężonymi niepełnosprawnościami), ma przed sobą wiele wyzwań i to już na początku swojej drogi. Uczestnictwo w każdym wymiarze uzależnione jest od wielu czynników. Na rozwój dziecka znaczący wpływ mają jego czynniki osobowe oraz czynniki zewnętrzne, którymi bez wątpienia są działania terapeutyczne, bazujące na zasobach dziecka i jego rodziny. Zapraszamy do dyskusji na temat wpływu terapii na proces uczestnictwa i tranzycji (przejścia) z wczesnej interwencji/wspomagania rozwoju do placówki edukacyjnej.
 
10:55 – 11:15
Czy fizjoterapia ma znaczenie w procesie osiągania kolejnych etapów dorosłości?
 
11:15 – 11:35
Relacja - dzieci ze znaczną, wieloraką niepełnosprawnością w kontekście Stymulacji Bazalnej
 
Wykładowca
11:35 – 11:45
Rola wsparcia interdyscyplinarnego w projektowaniu ścieżki edukacyjnej dziecka - triada: dziecko, rodzice, specjaliści
 
Wykładowca
Beata Jachimczak
dr hab. prof. ucz. Beata Jachimczak
11:45 – 11:55
Rola i zadania ogólnodostępnej szkoły podstawowej w odpowiedzialnym przyjęciu dziecka z niepełnosprawnością jako ucznia placówki oświatowej
 
11:55 – 12:05
Możliwości wsparcia dziecka z trudnościami wzrokowymi i jego rodziny we wczesnej interwencji
 
Wykładowca
12:05 – 12:15
Rola aktywności sportowej w życiu rodziny dziecka z niepełnosprawnością
 
Wykładowca
12:15 – 12:25
Niezależne życie i samodzielności dzięki technologii.
 
12:25 – 12:50
Przerwa kawowa
12:50 – 14:50
Środowisko i jego wpływ na jakość życia dziecka i jego rodziny

Dla funkcjonowania każdej osoby z niepełnosprawnością środowisko i jego konteksty stanowią ważny element funkcjonowania. Do wygłoszenia referatów zapraszamy zarówno specjalistów z zakresu niepełnosprawności, jaki i rodziców/opiekunów, instytucje wspierające, przedstawicieli NGO, urzędników etc. Tematyka sesji została tak skonstruowana, aby każdy prelegent znalazł w niej swoje miejsce, ponieważ bardzo zależy nam na integrowaniu różnych perspektyw.

 
12:50 – 13:10
Wpływ środowiska na funkcjonowanie rodziny dziecka z wrodzoną łamliwością kości.
 
13:10 – 13:30
Analiza potrzeb pacjenta i Jego rodziny
 
13:30 – 13:50
Pomoc i ograniczenia wynikające ze środowiska
 
13:50 – 14:10
Specyficzne cechy rozwoju sensorycznego wcześniaków
 
Wykładowca
Foteini Zografou
14:10 – 14:20
Model skoncentrowany na rodzinie - nowe narzędzia i obszary współpracy z rodziną dziecka z niepełnosprawnością
 
Wykładowca
14:20 – 14:30
Nie mówi? Nie rozumie? Nie odczuwa bólu? Rozważania dotyczące postaw personelu medycznego wobec pacjentów o złożonych potrzebach w komunikowaniu się
 
14:30 – 14:40
Wczesna Interwencja Pomocy Rodzinie WIPR - autorski program
 
14:40 – 14:50
Edukacja dwujęzyczna dzieci głuchych
 
Wykładowca
Martyna Bączyk
mgr Martyna Bączyk
14:50 – 15:25
Przerwa
15:25 – 15:40
Wykład sponsorowany firmy
Zastosowanie nowej generacji urządzeń multifunkcyjnych w pionizacji pacjentów narażonych na dysplazje stawu biodrowego
Wykład tylko dla lekarzy
 
Wykładowca
Rafał Mikołajczyk
15:40 – 17:10
„Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu” - czynniki osobowe w kontekście dziecka objętego WWR
Czynniki osobowe, obok środowiskowych są elementem czynników kontekstowych. Stanowią najbardziej enigmatyczny fragment ICF, niesklasyfikowany jak pozostałe elementy  ze względu na duże zróżnicowanie społeczne i kulturowe. To może sprawiać, że są marginalizowane, niedoceniane, pomijane. Dotyczą wpływów wewnętrznych na funkcjonowanie i niepełnosprawność, wpływów cech danej osoby. Analizując funkcjonowanie dziecka objętego wczesnym wspomaganiem rozwoju (od urodzenia/momentu stwierdzenia niepełnosprawności po rozpoczęcie przez nie edukacji szkolnej) nie sposób rozpatrywać czynniki osobowe koncentrując się tylko na dziecku. Ważne wydaje się – ze względu na specyfikę rozwoju małego dziecka - uwzględnianie czynników osobowych także najbliższej rodziny (matki, ojca, rodzeństwa).
 
15:40 – 16:00
Czynniki osobowe dziecka i najbliższej rodziny, a wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – dylematy, wyzwania, szanse
 
16:00 – 16:20
Wpływ socjalizacji rodzinnej i rówieśniczej w kontekście WWR. Socjalizacja jako mechanizm kształtowania się dziecka i trudności z nią związane
 
16:20 – 16:30
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i rodziny w prawoczłowieczej perspektywie
 
16:30 – 16:40
Jestem bratem, jestem siostrą – rozwijam siebie
 
16:40 – 16:50
Rodzinne zasoby w obliczu diagnozy dziecka. Wspieranie dziecka i rodziny
 
16:50 – 17:00
Dorosłość osoby z spektrum autyzmu z punktu widzenia jej rodziny
 
Wykładowca
17:00 – 17:10
Doświadczenie śmierci dziecka - strata zasługująca na żałobę
Agnieszka Paczkowska

Dzień 3 - Niedziela - Warsztaty, 22 października

Sala 119
09:00 – 10:30
Życie z rodzeństwem z niepełnosprawnością - pytania i dylematy (warsztat dla rodziców).
 
10:30 – 11:00
Przerwa
11:00 – 12:30
Kluczowe umiejętności w rozwoju dziecka - Skrining rozwoju małego dziecka SRMD 0,6- 3.0
 
12:30 – 13:00
Przerwa
13:00 – 14:30
Wczesna interwencja logopedyczna wspomaganie kluczowych umiejetnisci - rola przygotowania do karmienia a mowa
 
Wykładowca
mgr Gabriela Lorens
Sala 252
09:00 – 10:30
Zaburzenia funkcji kończyny górnej, patofizjologia, diagnostyka, terapia
 
10:30 – 11:00
Przerwa
11:00 – 12:30
Robotyka w Rehabilitacji - Nauka inteligentnej rehabilitacji: połączenie technologii i terapii w celu uzyskania lepszych wyników
 
12:30 – 13:00
Przerwa
13:00 – 14:30
Osteotomia detorsyjna kości udowych w leczeniu zaburzeń chodu u dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym – technika operacyjna bez tajemnic – Dlaczego? Jak? Kiedy?
 
Sala 255
09:00 – 10:30
Stymulacja bazalna - stymulacja od podstaw – wprowadzenie
 
Wykładowca
10:30 – 11:00
Przerwa
11:00 – 12:30
Stulecie testu Silfverskiölda – nowa era diagnostyki chorób nerwowo- mięśniowych
 
Wykładowcy
12:30 – 13:00
Przerwa
13:00 – 14:30
Elektrostymulacja w praktyce fizjoterapeuty pediatrycznego
 
Sala 5
09:00 – 10:30
Trening pionizacyjny u dzieci z zaburzeniami nerwowo-mięśniowymi – wskazania, ryzyko, wyniki, doświadczenia własne
 
10:30 – 11:00
Przerwa
11:00 – 12:30
Widzenie i ruch - jak wspierać rozwój dzieci ze sprzężoną niepełnosprawnością. O zaburzeniach CVI w praktyce klinicznej
 
Wykładowca
12:30 – 13:00
Przerwa



© 2024 Termedia