en ENGLISH
eISSN: 2084-9834
ISSN: 0034-6233
Reumatologia/Rheumatology
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Suplementy Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
NOWOŚĆ
Portal dla reumatologów!
www.ereumatologia.pl
SCImago Journal & Country Rank


5/2006
vol. 44
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:

Nauczanie przeddyplomowe reumatologii w Polsce i nowe sugestie

Irena Zimmermann-Górska

Reumatologia 2006; 44, 5: 247–250
Data publikacji online: 2006/11/16
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
W Polsce istnieje 11 wyższych uczelni medycznych, w których zarówno polscy, jak i zagraniczni studenci opanowują wiedzę z zakresu reumatologii jako działu nauki o chorobach wewnętrznych. Zajęcia z reumatologii znajdują się w programie 4., 5. lub rzadziej 6. roku studiów i obejmują od 20 do 40 godzin dydaktycznych. Zajęcia prowadzone są na oddziałach szpitalnych, a także w poradniach. Aby zapewnić podstawowe źródło wiadomości z zakresu reumatologii, przygotowano dwa zwięzłe podręczniki – w języku polskim i angielskim. Naszym głównym zadaniem jest przygotowanie studentów do przyszłej pracy w charakterze lekarzy rodzinnych. W opinii autorki zaproponowany niedawno program nauczania dotyczący chorób układu ruchu podczas studiów medycznych zawiera zbyt dużo informacji o objawach związanych z ortopedią i chirurgią urazową, a nie dotyczy prawdziwych chorób reumatycznych. Zaproponowano, aby opracować program nauczania przeddyplomowego reumatologii online oraz podręcznik, który pozwoliłby na ujednolicenie zakresu wiadomości potrzebnych studentom medycyny we wszystkich krajach europejskich

We have in Poland 11 universities with medical faculties, where Polish and foreign students are taught rheumatology as a part of internal medicine. Students are taught in the 4th, 5th or 6th year of study and rheumatology is covered in 20-40 h of activities – mainly at the bedside and in outpatient clinics. In order to give them essential knowledge of rheumatology we have prepared short textbooks, in both Polish and English. The main aim of our teaching is to prepare students for the role of general practitioner. From my experience of teaching medical students I feel that one disadvantage of the ”Global core recommendations for a musculoskeletal undergraduate curriculum” is that it includes many symptoms which rightly belong to orthopaedics and surgery and not to rheumatology. Before going into practice the student should be able to diagnose and determine the therapeutic interventions required in ”true”, non-traumatic, rheumatic diseases. It is suggested therefore that a programme of an educational course in rheumatology for undergraduates, both ”on-line” and in the form of a short but focussed textbook of knowledge for European medical students, should be prepared.
słowa kluczowe:

reumatologia, nauczanie przeddyplomowe




© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.