Joanna Drewla: 25 lat dostarczamy Polakom innowacyjne leki

Udostępnij:
Dyrektor generalna firmy Servier Polska w rozmowie z „Menedżerem Zdrowia” mówi o innowacyjności, odpowiedzialności za zdrowie milionów pacjentów na świecie i o tym, że firma obchodzi jubileusz 25-lecia działalności w Polsce. Joanna Drewla zapowiada: – Chcemy dalej tworzyć i udostępniać polskim pacjentom innowacyjne rozwiązania terapeutyczne, odpowiadające ich potrzebom zdrowotnym.
Innowacyjność jest słowem kluczowym w działalności firmy Servier. To właśnie nowoczesność udostępnianych leków ma ogromne znaczenie i realnie wpływa na jakość życia i zdrowie pacjentów. Z drugiej strony innowacyjność to konieczność ciągłego i konsekwentnego rozwoju. Firma Servier od lat przyczynia się do postępu medycyny w wielu obszarach terapeutycznych. Czy jest to trudne w dzisiejszych czasach?
– To ogromne wyzwanie, ale też odpowiedzialność za zdrowie milionów pacjentów na całym świecie. Mamy tego świadomość. Dlatego firma Servier konsekwentnie każdego roku inwestuje ponad 25% swoich obrotów w badania nad nowymi molekułami. Inwestycje dotyczą także kolejnych badań nad lekami naszej firmy, nawet wtedy, gdy są już dostępne leki odtwórcze. Wierzymy bowiem, że dzięki temu możemy wpłynąć na postęp wiedzy medycznej. Możemy działać w ten sposób, ponieważ jako fundacja firma Servier zachowuje niezależność gwarantującą realizację długoterminowych strategii badawczo-rozwojowych. To daje nam dużą swobodę działania i planowania kolejnych inwestycji. Już dziś – jak wynika z przeglądu działalności inwestycyjnej dokonanego przez niezależną firmę audytorską PricewaterhouseCoopers w 2016 r. – łączna wartość naszych inwestycji w Polsce wynosi ponad 733 mln zł, z czego ponad 150 mln zł zostało zainwestowane w warszawski Zakład Produkcyjny Servier. Oznacza to wymierne korzyści zarówno dla wielkości produkcji, która wzrosła o 650%, jak i dla krajowej gospodarki, ponieważ od początku działania przedsiębiorstwa liczba zatrudnionych zwiększyła się ponad dwukrotnie.

Grupa Servier ma 11 zakładów produkcyjnych na całym świecie. Fabryka leków zlokalizowana na warszawskiej Białołęce jest obecnie piątym co do wielkości zakładem produkcyjnym Servier na świecie. Czy leki produkowane w Warszawie trafiają tylko na rynek krajowy?
– Obecnie blisko 100% opakowań leków naszej firmy dostępnych dla polskich pacjentów produkowanych jest w warszawskim przedsiębiorstwie. Są to głownie leki stosowane w cukrzycy typu 2, nadciśnieniu tętniczym, chorobie wieńcowej, niewydolności serca, depresji oraz chorobach układu oddechowego. Stawiamy również na rozwój eksportu, który już dziś jest na poziomie 40%. Dzięki temu leki produkowane w warszawskiej fabryce trafiają do pacjentów w Czechach, Estonii, Litwie, Słowacji, Łotwie i Słowenii, a aż 25% produkcji przeznaczone jest na rynek francuski. Kolejne inwestycje – m.in. w nowoczesną linię produkcyjną leków dla francuskiego systemu opieki zdrowotnej czy w nowoczesne laboratorium – są realizowane z myślą o rozszerzeniu produkcji leków przeznaczonych właśnie na eksport.

Rok 2017 jest wyjątkowy, ponieważ Servier obchodzi jubileusz 25-lecia działalności w Polsce. Jak spółka zmieniała się przez te lata?
– To ważny dla nas rok z dwóch powodów. To czas podsumowań, oceny dotychczasowych działań, ale także tworzenia planów i strategii na nadchodzące lata, które będą determinować naszą aktywność w najbliższej perspektywie. Jedno jest niezmienne – chcemy dalej tworzyć i udostępniać polskim pacjentom innowacyjne rozwiązania terapeutyczne, odpowiadające ich potrzebom zdrowotnym. Kiedy 25 lat temu grupa Servier podjęła decyzję o inwestycji w naszym kraju – w postaci najpierw filii Servier, a pięć lat później zakładu produkcyjnego – Polska dynamicznie się rozwijała, tworząc perspektywiczny rynek. Początki firmy w kraju to tylko 7 pracowników i 1 lek. Dziś zatrudniamy już ponad 500 wysoko wykwalifikowanych pracowników odpowiedzialnych za działalność naukowo-badawczą, produkcję oraz edukację i promocję, a portfolio naszych leków znacznie się powiększyło, również o nowe obszary terapeutyczne. Dziś produktami firmy Servier leczonych jest ponad milion Polaków, a co piąty chory stosujący lek złożony przyjmuje nasze preparaty. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie konsekwencja w prowadzeniu kolejnych badań naukowych nad nowymi lekami. Polska również w tej dziedzinie nie odbiega od innych krajów europejskich. Wysoki poziom wiedzy i doświadczenia polskich ekspertów, a także gotowość polskich ośrodków naukowych do współpracy przy realizowaniu projektów badawczych zaowocowały utworzeniem w 2001 r. niezależnego Międzynarodowego Ośrodka Badań Klinicznych w Polsce z siedzibą w Warszawie, który jest odpowiedzialny za badania prowadzone w kraju, a także za granicą (m.in. w Czechach, Słowacji i Ukrainie).

Czy to właśnie ludzie są mocnym ogniwem firmy Servier?
– Zdecydowanie mocnym i w pewnym stopniu kluczowym argumentem za podjęciem decyzji o otwarciu 25 lat temu filii w Polsce był dostęp do wysoko wykwalifikowanych specjalistów. To dzięki kompetencjom polskiego zespołu możliwa była bezpieczna implementacja nowoczesnych technologii w warszawskim Zakładzie Produkcyjnym Servier, a w konsekwencji przeniesienie na Białołękę produkcji większości lekow dostępnych wówczas dla polskich pacjentów już po roku od inwestycji.

Jakie firma ma plany na najbliższe lata? Czy możemy się spodziewać kolejnych inwestycji w Polsce?
– Firma Servier jest obecna w 148 krajach świata. Pozycja Polski na tle innych państw jest silna, ponieważ znajduje się ona w gronie 10 krajów priorytetowych dla grupy Servier. W praktyce oznacza to jedno – kiedy Servier będzie myślał o długofalowych inwestycjach, Polska będzie jednym z 10 krajow rozpatrywanych w pierwszej kolejności. Mamy też nadzieję, że w najbliższych latach utrzymamy pozycję lidera w walce z chorobami układu krążenia i cukrzycą, a także chorobami immunozapalnymi czy neurodegeneracyjnymi oraz w nowym dla nas obszarze terapeutycznym, jakim jest onkologia.

Wywiad pochodzi z „Menedżera Zdrowia” numer 4-5/2017. Czasopismo można kupić na stronie: www.termedia.pl/mz/prenumerata.

Zachęcamy do polubienia profilu „Menedżera Zdrowia” na Facebooku: www.facebook.com/MenedzerZdrowia i obserwowania kont na Twitterze i LinkedInie: www.twitter.com/MenedzerZdrowia i www.linkedin.com/MenedzerZdrowia.
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.