Naczelna Rada Lekarska apeluje o zmianę kształcenia podyplomowego

Udostępnij:
NRL wystosował dezyderat do ministra zdrowia w sprawie kształcenia podyplomowego. Lista postulatów jest długa i szczegółowa. Rada postuluje zmianę organizacji szkolenia.
- Naczelna Rada Lekarska uważa, że analizie należy poddać każdy etap kształcenia specjalizacyjnego i przekonuje, iż samorząd lekarski powinien mieć większy wpływ na kształt systemu kształcenia oraz jego monitorowanie – pisze Info Dent.

Rada chce zreorganizowania:

I. Szkoleń specjalizacyjnych poprzez:
- podjęcie kompleksowych działań zmierzających do zmiany programów i sposobu realizacji szkoleń (pojawiły się bowiem zarzuty, że obecne programy specjalizacyjne są rozbudowane do tego stopnia, iż ich realizacja staje się niemożliwa, co może rodzić nieprawidłowości podczas szkolenia);
- zlikwidowanie „szkoleń na odległość", ponieważ nie zapewniają one odpowiedniego przygotowania do zdania egzaminu w części praktycznej;
- wykonywanie analiz pozwalających dokonywać oceny miejsc szkolenia we wskazanych typach placówek;
- ocenę miejsc akredytowanych do szkolenia specjalizacyjnego we wskazanych placówkach;
- przeprowadzenie szczegółowych ankiet dotyczących kształcenia podyplomowego (wśród lekarzy zdających egzamin, kierowników specjalizacji. ośrodków egzaminujących, konsultantów);
- stworzenie systemu motywacji dla kierowników specjalizacji.

II. Trybu przeprowadzania egzaminów poprzez:
- ujednolicenie oraz usystematyzowanie szkoleń w różnych ośrodkach - w celu wykluczenia dowolności interpretacji wymagań egzaminacyjnych (w ocenie NRL niedopuszczalna jest sytuacja, w której pytania egzaminacyjne nie odpowiadają zakresowi przeprowadzonych szkoleń);
- dostosowanie pytań testowych oraz zakresu egzaminu ustnego do zakresu wskazanej literatury zamieszczonej na stronach internetowych konsultanta krajowego, CMKP, towarzystw naukowych (np. enumeratywnie: podręcznik, autor, rok wydania);
- stworzenie rankingu ośrodków akredytowanych do kształcenia specjalizacyjnego oraz upublicznienia statystyk zdawalności;
- przeanalizowanie trybu, w jakim zostały przeprowadzone szkolenia specjalizacyjne (wolontariat, rezydentura, czy umowa o pracę) i dookreślenie, który system jest najefektywniejszy pod kątem zdawalności egzaminu (w związku z ogromnymi nakładami finansowymi poświęconymi procesowi kształcenia w systemie rezydentury, należy zapewnić taki poziom kształcenia, który zapewniłby wysoki współczynnik zdawalności, a w przypadku osób trwale nie zdających egzaminu - należałoby podjąć działania umożliwiające skierowanie ich na inną specjalizację);
- przeanalizowanie trybu, w jakim zostały przeprowadzone szkolenia specjalizacyjne (wolontariat, rezydentura, czy umowa o pracę) i dokonanie analizy, który system jest najefektywniejszy pod kątem zdawalności egzaminu;
- stworzenie mechanizmu, który pozwoliłby kierownikowi specjalizacji przerwać szkolenie specjalizacyjne w sytuacji, gdy lekarz w trakcie specjalizacji nie realizuje programu specjalizacji lub nie posiada odpowiednich predyspozycji psychofizycznych;
- monitorowanie losów lekarzy, którzy wielokrotnie nie zdali PES;
- wzmocnienie roli przedstawicieli samorządu lekarskiego, a w szczególności przedstawicieli NRL w pracach komisji egzaminacyjnych.
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.