20
października
Dzień 1
10:00
-
10:30
Przywitanie uczestników i otwarcie konferencji
Wykładowca
10:30
-
11:15
Wystąpienie prezeski Polskiego Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną
Wykładowca
11:15
-
12:30
Sesja EACD (Europejska Akademia Niepełnosprawności Dziecięcej)
12:30
-
12:45
Przerwa kawowa
12:45
-
14:15
Wczesna interwencja w modelu biopsychospołecznym - nowe wyzwania
Zgodnie z
założeniami opublikowanej w 2001 roku przez Światową Organizację Zdrowia
Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia -
zdrowie i wspieranie rozwoju to dużo więcej niż leczenie chorób, kompensowanie
deficytów czy praca nad usprawnianiem dysfunkcji. Na zdrowie i dobrostan
każdego człowieka, zgodnie z zapisami ICF składa się aż 5 obszarów. Są to,
funkcje i struktury ciała, aktywność, uczestnictwo, czynniki osobowe i
środowiskowe. ICF przeprowadza nas z modelu biomedycznego do modelu biopsychospołecznego,
a co za tym idzie do nowego rozumienia wczesnej interwencji, a także roli
dziecka, rodziców i profesjonalistów w procesie wspomagania rozwoju dziecka.
14:15
-
15:00
Przerwa
15:00
-
16:30
Rośniemy razem. Wspieranie rozwoju strukturalnego i funkcjonalnego dzieci w celu optymalizacji aktywności i uczestnictwa
Funkcje ciała ludzkiego (z włączeniem funkcji psychicznych) są to procesy fizjologiczne poszczególnych układów. Struktury ciała ludzkiego to jego części anatomiczne takie jak narządy, kończyny i ich elementy składowe. Stanowią podstawowe ogniwo struktury ICF, bezpośrednio wiążące potencjalne zaburzenie, w sensie medycznym, ze zdolnością osoby do nawiązywania interakcji z otoczeniem i samą sobą.
21
października
Dzień 2
09:00
-
10:30
Ja sam! Uczenie się dziecka przez doświadczenie. Rozwijanie nowych umiejętności i kompetencji kluczowych
Dziecko z zaburzeniami rozwojowymi,
trudnościami w codziennym funkcjonowaniu potrzebuje wsparcia w wielu obszarach:
motorycznym, poznawczym, emocjonalno-społecznym, komunikacyjnym. Istotne jest
określenie najważniejszych (priorytetowych) umiejętności, których opanowanie
wywoła liczne zmiany w aktywnościach dziecka . Umiejętności te określamy
jako kluczowe, bazowe dla funkcjonowania dziecka, jego rozwoju oraz
uczestnictwa w środowisku.
Aktywność i uczestnictwo
stanowią ogniwo struktury ICF. Sesja poświęcona jest ocenie i analizie
funkcjonalnej oraz wspomaganiu kluczowych aktywności dziecięcych w ujęciu
transdyscyplinarnym.
Celem jest optymalizacja uczestniczenia
i minimalizacja ograniczeń wynikających z zaburzeń struktury i funkcji oraz
barier środowiskowych.
10:30
-
10:45
Przerwa kawowa
10:45
-
12:15
„Dam radę” Czy i w jakim stopniu interdyscyplinarny i zaplanowany model terapii wpływa na uczestnictwo i efektywność tranzycji u dziecka z niepełnosprawnością
Dziecko zagrożone niepełnosprawnością lub już ze
stwierdzoną niepełnosprawnością (sprzężonymi niepełnosprawnościami), ma przed
sobą wiele wyzwań i to już na początku swojej drogi. Uczestnictwo w każdym
wymiarze uzależnione jest od wielu czynników. Na rozwój dziecka
znaczący wpływ mają jego czynniki osobowe oraz czynniki zewnętrzne,
którymi bez wątpienia są działania terapeutyczne, bazujące na zasobach dziecka
i jego rodziny. Zapraszamy do dyskusji na temat wpływu terapii na proces
uczestnictwa i tranzycji (przejścia) z wczesnej interwencji/wspomagania rozwoju
do placówki edukacyjnej.
Moderatorzy
12:15
-
12:30
Przerwa kawowa
12:30
-
14:00
Środowisko i jego wpływ na jakość życia dziecka i jego rodziny
Dla funkcjonowania każdej osoby z niepełnosprawnością środowisko i jego konteksty stanowią ważny element funkcjonowania. Do wygłoszenia referatów zapraszamy zarówno specjalistów z zakresu niepełnosprawności, jaki i rodziców/opiekunów, instytucje wspierające, przedstawicieli NGO, urzędników etc. Tematyka sesji została tak skonstruowana, aby każdy prelegent znalazł w niej swoje miejsce, ponieważ bardzo zależy nam na integrowaniu różnych perspektyw.
Moderatorzy
14:00
-
14:45
Przerwa
14:45
-
16:15
„Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu” - czynniki osobowe w kontekście dziecka objętego WWR
Czynniki osobowe, obok środowiskowych są elementem czynników kontekstowych. Stanowią
najbardziej enigmatyczny fragment ICF, niesklasyfikowany jak pozostałe elementy ze względu na duże zróżnicowanie społeczne i
kulturowe. To może sprawiać, że są marginalizowane, niedoceniane, pomijane.
Dotyczą wpływów wewnętrznych na funkcjonowanie i niepełnosprawność, wpływów
cech danej osoby. Analizując funkcjonowanie dziecka objętego wczesnym
wspomaganiem rozwoju (od urodzenia/momentu stwierdzenia niepełnosprawności po
rozpoczęcie przez nie edukacji szkolnej) nie sposób rozpatrywać czynniki
osobowe koncentrując się tylko na dziecku. Ważne wydaje się – ze względu na
specyfikę rozwoju małego dziecka- uwzględnianie czynników osobowych także
najbliższej rodziny (matki, ojca, rodzeństwa).
22
października
Dzień 3
Warsztaty