eISSN: 2354-0265
ISSN: 2353-6942
Health Problems of Civilization Physical activity: diseases and issues recognized by the WHO
Bieżący numer Archiwum Online first O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac Standardy etyczne i procedury
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
1/2024
vol. 18
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
RÓŻNE
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

DZIAŁALNOŚĆ KONCERNÓW BIOFARMACEUTYCZNYCH NA TERENIE POŁUDNIOWEJ AZJI: WPŁYW MARKETINGU SPOŁECZNEGO BRANŻY FARMACEUTYCZNEJ W INTERNECIE NA KSZTAŁTOWANIE PREFERENCJI KONSUMENTÓW NA ROZWOJOWYM RYNKU W PAKISTANIE

Moneeba Iftikhar
1
,
Saba Rasheed
1
,
Kateřina Horáčková
2

1.
Department of Mass Communication, Lahore College for Women University, Lahore, Pakistan
2.
Department of Nursing, Faculty of Health Studies, University of Pardubice, Czech Republic
Health Prob Civil. 2024; 18(1): 108-124
Data publikacji online: 2023/11/22
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Metryki PlumX:
Wprowadzenie
Suplementy biofarmaceutyczne cieszą się dużą popularnością, a ich stosowanie wiąże się z rosnącą świadomością konsumentów dotyczącą zdrowia. W wielu przypadkach są zażywane w roli alternatywnych leków lub środków uzupełniających leczenie. Rynek suplementów biofarmaceutycznych oferuje środki zapewniające szereg korzyści zdrowotnych wykraczających poza proste wartości odżywcze – suplementy diety, aminokwasy, witaminy, minerały, substancje pochodzenia roślinnego i wiele innych. Zgodnie z powszechnym przekonaniem, substancje te zapobiegają chorobom i pomagają w ich leczeniu.

Materiał i metody
Celem analizy jest badanie wpływu działań w zakresie internetowego marketingu społecznego na zachowania konsumentów związane z produktami biofarmaceutycznymi w Pakistanie. Wykorzystując koncepcje zaczerpnięte z teorii zaangażowania zbadano, w jaki sposób działania wpisujące się w zakres internetowego marketingu społecznego wpływają na decyzje zakupowe związane ze zdrowiem oraz dobrym samopoczuciem.

Wyniki
W ramach trwającego trzy miesiące badania realizowanego w okresie od stycznia do marca 2023 roku autorzy przeprowadzili badanie ankietowe w mieście Lahore, które charakteryzuje się wysokimi wskaźnikami sprzedaży i zakupów tych produktów. Badanie objęło 500 kobiet. Przeprowadzona analiza statystyczna potwierdziła doskonałe dopasowanie proponowanego modelu (χ²=12,5427; p=0,056; CFI, NFI, TLI>0,95; RMSEA=0,028), zgodnie z założeniami którego sytuacja oddziałuje na wpływ produktu na zakup (ab=0,1068). Produkt oddziałuje bezpośrednio na decyzję o zakupie (c'=0,4273), co wskazuje na znaczący wpływ na zakup (całkowity efekt=0,5341).

Wnioski
Artykuł obejmuje przegląd opracowań naukowych dotyczących marketingu społecznego, a także analizę ogniw łączących produkty biofarmaceutyczne, zdrowie oraz wpływ tych czynników na zamiary zakupowe. Wskazano kluczowe braki w dotychczasowych badaniach oraz wyznaczono nowe kierunki badawcze, uwzględniając cenne spostrzeżenia dla środowiska akademickiego i pakistańskiego przemysłu biofarmaceutycznego, koncentrując się na rozwoju inicjatyw związanych z opieką zdrowotną.



Background
Bio-pharmaceutical supplements are widely used and essential for consumer health awareness. They are commonly used as alternative or complementary medicine. The bio-pharmaceutical market includes substances with health benefits beyond nutritional value, such as dietary supplements, amino acids, vitamins, minerals, botanicals, etc. These products traditionally prevent and treat diseases.

Material and methods
The study explores the impact of online social marketing on consumer behavior regarding biopharmaceutical products in Pakistan. Using involvement theory, it investigates how online social marketing influences purchase intentions, specifically regarding health and well-being.

Results
During three months, from January to March 2023, a survey was conducted in Lahore, a city known for significant sales and purchases of these products. The study involved 500 female participants. The statistical analysis indicated excellent fit of the proposed model (χ²=12.5427, p=0.056; CFI, NFI, TLI>0.95; RMSEA=0.028), where situation mediates product's effect on purchase (ab=0.1068). Product directly impacts purchase (c'=0.4273), showing significant influence on purchase (total effect=0.5341).

Conclusions
The paper reviews social marketing literature, delving into the nexus of biopharma products, health, and their influence on purchase intentions. It identifies critical research gaps and suggests future directions, offering valuable insights for academia and Pakistan's biopharmaceutical industry, focusing on advancing healthcare-related initiatives.

słowa kluczowe:

internetowy marketing społecznościowy, zamiar zakupu, zachowanie konsumentów, Pakistan, zdrowie


© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.