eISSN: 2354-0265
ISSN: 2353-6942
Health Problems of Civilization Physical activity: diseases and issues recognized by the WHO
Bieżący numer Archiwum Online first O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac Standardy etyczne i procedury
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
3/2022
vol. 16
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
CHOROBY I PROBLEMY WYRÓŻNIONE PRZEZ WHO I FAO
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

WPŁYW CZASU SPĘDZANEGO PRZED EKRANEM NA ROZWÓJ SPOŁECZNO-EMOCJONALNY WE WCZESNYM DZIECIŃSTWIE

Catherine Thamarai Arumugam
1
,
Mas Ayu Said
1, 2
,
Nik Daliana Nik Farid
1, 3
,
Hussein Rizal
1, 3

  1. Department of Social and Preventive Medicine, Faculty of Medicine, University of Malaya, Kuala Lumpur, Malaysia
  2. Centre for Epidemiology and Evidence-Based Practice (CEBP), Faculty of Medicine, University of Malaya, Kuala Lumpur, Malaysia
  3. Centre for Population Health (CePH), Faculty of Medicine, University of Malaya, Kuala Lumpur, Malaysia
Health Prob Civil. 2022; 16(3): 190-198
Data publikacji online: 2022/09/05
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Metryki PlumX:
Wprowadzenie
Światowa Organizacja Zdrowia wzywa do unikania korzystania z mediów przekazanych za pośrednictwem ekranów przez dzieci poniżej pierwszego roku życia oraz do ograniczenia czasu spędzanego przed ekranem do nie więcej niż godziny w przypadku dzieci poniżej piątego roku życia ze względu na obawy dotyczące zdrowia publicznego. Niniejsze badanie ma na celu określenie rozpowszechnienia nadmiernego czasu spędzanego przed ekranem i jego związku z wczesnodziecięcym rozwojem społeczno-emocjonalnym wśród malezyjskich dzieci.

Materiał i metody
Kwestionariusze do samodzielnego wypełnienia rozdano 600 malezyjskim rodzicom dzieci w wieku 18 i 36 miesięcy. Rozwój społeczno-emocjonalny dziecka mierzony był za pomocą kwestionariusza „Ages and Stages Questionnaire: Social Emotional-2". Do analizy danych zastosowano metodę wieloczynnikowej regresji logistycznej.

Wyniki
Łącznie 82,2% dzieci nie stosowało się do zaleceń dotyczących czasu spędzanego przed ekranem. Średni czas przed ekranem wynosił 141,7 (SD 131,6) minut dziennie. Prawdopodobieństwo, że dzieci spędzające nadmiernie dużo czasu przed ekranem będą wykazywały słabe opanowanie rozwoju społeczno-emocjonalnego jest 2,5 razy większe niż u dzieci przestrzegających zaleceń dotyczących czasu przed ekranem, przy czym związek ten utrzymuje się po dostosowaniu do czynników zakłócających (AOR: 2,50, 95% CI: 1,07 - 5,86).

Wnioski
Nadmierny czas spędzany przez dzieci przed ekranem wiąże się z niedostatkiem aktywnej interakcji rodzic-dziecko i utrudnieniem procesu uczenia się i rozwoju, co w konsekwencji prowadzi do opóźnionego osiągnięcia kamieni milowych w sferze społeczno-emocjonalnej.



Background
The World Health Organization calls for avoidance of screen-based media usage for children below the age of one and for limitation of screen time to not more than an hour for children under the age of five due to public health concerns. This study is aimed to determine the prevalence of excessive screen time and its association with early childhood social-emotional development among Malaysian children.

Material and methods
Self-administered questionnaires were distributed to 600 Malaysian parents of children aged 18 and 36 months old. Child’s social-emotional development was measured using the “Ages and Stages Questionnaire: Social Emotional-2” questionnaire. Multivariate logistic regression method was utilized for data analysis.

Results
A total of 82.2% of children did not adhere to screen time recommendations. Mean screen time recorded was 141.7 (SD 131.6) minutes per day. The odds of children with excessive screen time having poor mastery of social-emotional development is 2.5 times higher than children adhering to screen time recommendations, with this association persisting after adjustment to confounders (AOR: 2.50, 95% CI: 1.07-5.86).

Conclusions
Excessive screen time among children is linked to paucity in active parent-child interaction and hindrance in the process of learning and development which consequently leads to a delayed attainment of social-emotional milestones.

słowa kluczowe:

rozwój społeczno-emocjonalny, czas przed ekranem, zdrowie publiczne


© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.