en ENGLISH
eISSN: 2299-8284
ISSN: 1233-9989
Nursing Problems / Problemy Pielęgniarstwa
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
4/2013
vol. 21
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł przeglądowy

Kształcenie podyplomowe pielęgniarek i położnych na terenie województwa pomorskiego w latach 1980-2000

Halina Nowakowska
1
,
Hanna Grabowska
1

1.
Gdański Uniwersytet Medyczny
Data publikacji online: 2014/02/21
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 

Doświadczenie ciągłych przemian ekonomicznych, społecznych oraz kulturowych, które przyniósł XXI wiek, jest wynikiem dynamicznego rozwoju cywilizacyjnego, postępów w rozwoju nauki oraz techniki, a także globalizacji. Obecnie w pracy zawodowej niezbędne są przede wszystkim umiejętności sprawnego posługiwania się nowoczesnymi technologiami, oprogramowaniem komputerowym oraz dostosowywanie się do współczesnych trendów w organizacji pracy. Sytuacja ta powoduje szybką dezaktualizację wykształcenia oraz nabytych kompetencji zawodowych. Strategią zapobiegawczą jest niewątpliwie kształcenie ustawiczne. Kompetencje zawodowe pielęgniarek i położnych, uzyskane w trakcie studiów licencjackich oraz magisterskich uprawniają do wykonywania zawodu, należy jednak szczególnie zaakcentować konieczność ich ustawicznego weryfikowania oraz pogłębiania wynikającą z faktu dynamicznego rozwoju medycyny. Proces kształcenia ustawicznego w profesji pielęgniarki i położnej reguluje ustawa o tych zawodach zawierająca zapis, że pielęgniarka, położna ma obowiązek stałego aktualizowania swojej wiedzy i umiejętności zawodowych, posiada także prawo do doskonalenia zawodowego w różnych rodzajach kształcenia podyplomowego. Celem pracy było zaprezentowanie historycznych faktów z działalności w zakresie kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych Wojewódzkiego Ośrodka Doskonalenia Kadr Medycznych w Gdańsku, będącego filią Ośrodka warszawskiego, w latach 1980–2000. Zgromadzone dla potrzeb niniejszej publikacji dane pochodzą z archiwum Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku.



The experience of constant economic, social and cultural changes, which has been brought on us along with the beginning of the 21st century, is the result of a dynamic civilized, scientific and technical progress, as well as globalization. Nowadays, in one’s professional life, it is crucial to use modern technologies, computer software and to cope with modern trends as far as organizing one’s workplace is concerned. Such situation causes swift outdating of any acquired professional competence. Constant education seems to be a good way of preventing it from happening. The nurses’ and midwives’ professional competence, gained during their higher education process, allow them to do their work, however it ought to be specifically pointed out that they need to constantly verify and deepen their education due to the dynamic development of medicine. The process of constant studying and education in the reality of a nurse’s or midwife’s professional life is regulated by the act of law pointing out that a nurse or a midwife is obligated to constantly update their knowledge and professional skills, they are also entitled to improve their professional skills by participating in different kinds of postgraduate courses. The purpose of the dissertation is to present historical facts concerning postgraduate education of nurses and midwives from Gdańsk Center of Medical Personnel Development, which was a branch of a Warsaw Center between years 1980–2000. Data gathered for the purpose of this publication was taken from Pomeranian Voivodeship Office in Gdańsk.

słowa kluczowe:

kształcenie ustawiczne, pielęgniarki, położne, historia pielęgniarstwa

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.