eISSN: 2449-9382
ISSN: 1730-2935
Menedżer Zdrowia
Bieżący numer Archiwum O czasopiśmie Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
4/2003
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:

Mazowiecki Sojusz Partnerski. Alianse strategiczne zakładów opieki zdrowotnej

Dariusz Hajdukiewicz

Data publikacji online: 2003/08/20
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Mazowiecki Sojusz Partnerski – alianse strategiczne zakładów opieki zdrowotnej





Organizacje opieki zdrowotnej w Polsce funkcjonują w środowisku określanym jako burzliwe. Relacje zachodzące między organizacjami w takim środowisku mogą mieć różny charakter – relacji rynkowych, a także dobrowolnych lub zawartych pod przymusem związków. Alians strategiczny jest przykładem relacji dobrowolnych.



Strategie relacyjne zalicza się do biznesowych strategii współpracy. Jest wiele definicji aliansu. W potocznym języku alians oznacza współdziałanie przeciwników, a w języku zarządzania przeciwników zastępują konkurenci, zaś alians jest czymś pośrednim między rywalizacją a integracją.
W literaturze wymienia się 4 główne motywy zawierania aliansów:
- obrona pozycji (to motyw lidera, dla którego dany sektor ma znaczenie kluczowe),
- poprawa pozycji (gdy sektor jest kluczowy w przypadku naśladowcy),
- utrzymanie się w sektorze (motyw lidera, gdy sektor ma znaczenie peryferyjne),
- restrukturyzacja (w przypadku naśladowcy działającego w sektorze peryferyjnym).




Cele strategiczne dla których firmy dotychczas konkurujące zawierają alianse to m.in.:
- wzrost rynku (wzrost udziału, znalezienie nisz, nowe produkty, nowe kanały dystrybucji),
- poprawa potencjału organizacyjnego (wyższy poziom współpracy, zwiększenie zdolności do świadczenia usług o wysokiej jakości, wyższe morale pracowników itp.),
- rozwój zdolności innowacyjnych (udoskonalanie procesów, innowacje technologiczne, promocja nowoczesności itp.),
- uzyskanie nowych przewag konkurencyjnych (stworzenie nowych barier wejścia lub wyjścia, uznanie dla marki, uzyskanie pozycji lidera, uzyskanie efektu korzyści skali),
- korzyści finansowe (spadek i racjonalizacja kosztów stałych, wzrost przychodów, wzrost zysków itp.).




W praktyce aliansów okazuje się, że głównym celem jest wspólne przygotowanie nowego wyrobu, a w mniejszym stopniu jego wspólna produkcja, rzadziej marketing i wszystkie elementy razem. Najważniejsze korzyści wynikające z zawarcia aliansów strategicznych to – poza realizacją ww. celów strategicznych – m.in.:
- zachowanie autonomii organizacji członkowskich,
- łatwość odwrotu w przypadku zmiany strategii,
- przezwyciężenie dotychczasowej...


Pełna treść artykułu...
POLECAMY
CZASOPISMA
Kurier Medyczny
© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.