eISSN: 2449-9382
ISSN: 1730-2935
Menedżer Zdrowia
Bieżący numer Archiwum O czasopiśmie Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
5/2003
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:

Outsourcing usług żywienia w szpitalach

Piotr Sawicki

Data publikacji online: 2003/11/04
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 


Jakość i bezpieczeństwo wyżywienia pacjentów jest jednym z elementów prawidłowego leczenia szpitalnego, tym bardziej istotnym, że mającym bardzo duży wpływ na ich zadowolenie. Od początku 1999 roku, tj. od momentu wdrożenia reformy służby zdrowia, szpitale mają możliwość przekazania żywienia pacjenta wyspecjalizowanej firmie zewnętrznej i wiele z nich zdecydowało się już na taki krok, uzyskując dzięki temu wymierne korzyści ekonomiczne i organizacyjne.


Ostatnie lata pokazują jednoznacznie, że placówki publiczne organizując przetarg na żywienie pacjentów, jako główne kryterium wyboru oferenta przyjmują najczęściej cenę. Konkurencja cenowa nierzadko prowadzi jednak do sytuacji, w której firma chcąc wygrać przetarg oferuje bardzo niską stawkę, nie mogącą zagwarantować odpowiedniej jakości posiłków, co w efekcie może stać się zagrożeniem dla zdrowia pacjentów. Jest to częsta praktyka stosowana przez firmy małe i niedoświadczone, które jednak ponosząc niskie koszty działalności mogą skutecznie konkurować ceną.
Należy sobie jednak zdawać sprawę, że w zamian za nieco wyższą (choć i tak atrakcyjną) cenę firma duża może zazwyczaj zaoferować szpitalowi znacznie więcej.
Przede wszystkim może zaoferować swoje doświadczenie w żywieniu w tym segmencie, wypracowane wcześniej i ciągle doskonalone know-how, oraz oparte na wiedzy najwyższej klasy specjalistów, racjonalne planowanie całego procesu żywienia. Co najważniejsze jednak może zapewnić najwyższy standard bezpieczeństwa produkcji posiłków, w zgodzie z obowiązującymi obecnie przepisami sanitarnymi, a co za tym idzie – ich czystość mikrobiologiczną oraz fizykochemiczną.
Nie ulega bowiem wątpliwości, że firma zewnętrzna przejmując żywienie pacjentów przejmuje odpowiedzialność za zapewnienie pacjentom posiłków nie tylko smacznych, estetycznie wyglądających i dostosowanych do wymagań specjalistycznych diet lekarskich, ale przede wszystkim posiłków bezpiecznych.
Gwarancją tego powinien być wdrożony branżowy system kontroli jakości HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Point), czyli analiza zagrożeń i krytycznych punktów kontroli.
W przeciwieństwie do tradycyjnych metod kontroli, system ten zapobiega lub eliminuje zagrożenia zdrowotne związane z żywnością w całym łańcuchu produkcyjnym – od producenta do konsumenta.
Firmy mające wdrożony system HACCP stosują zasady dobrej praktyki produkcyjnej oraz dobrej praktyki...


Pełna treść artykułu...
POLECAMY
CZASOPISMA
Kurier Medyczny
© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.