en ENGLISH
eISSN: 2299-8284
ISSN: 1233-9989
Nursing Problems / Problemy Pielęgniarstwa
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
1-2/2008
vol. 16
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł przeglądowy

Ruch zawodowy i przemiany w kształceniu podstawowym pielęgniarek na przełomie wieków

Krystyna Łukasz-Paluch
1
,
Grażyna Anna Franek

1.
Członek Komisji Historycznej przy Zarządzie Oddziału Polskiego Towarzystwa Pielęgniarskiego w Katowicach
Data publikacji online: 2008/02/11
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Powstanie i rozwój ruchu zawodowego pielęgniarek i szkolnictwa pielęgniarskiego w XIX wieku
w Europie, na ziemiach polskich w okresie zaborów i po odzyskaniu niepodległości oraz w okresie
powojennym i na przełomie XX wieku miały odmienny charakter i poziom. Na rozwój ruchu zawodowego
i kształcenia podstawowego pielęgniarek obok czynników politycznych, ekonomicznych,
potrzeb zdrowotnych społeczeństwa, rozwoju nauki i techniki medycznej wpływały również czynniki
natury ogólnej: rodząca się idea humanitaryzmu, intensywność ruchu feministycznego, działalność
Międzynarodowej Rady Pielęgniarek, stowarzyszeń narodowych, Międzynarodowego Czerwonego
Krzyża. Bezpośredni wpływ odegrały: dążenia pionierek pielęgniarstwa do uniezależnienia
zawodu, nowe modele opieki pielęgniarskiej i roli zawodowej pielęgniarki oraz nowe strategie
kształcenia podstawowego pielęgniarek w ostatniej dekadzie XX wieku z inspiracji Światowej Organizacji
Zdrowia (WHO, World Health Organization ), Międzynarodowej Rady Pielęgniarek (ICN,
International Council of Nurses) i Europejskiej Federacji Stowarzyszeń Pielęgniarek (EFN, uropean
Fedaration of Nurses
).
słowa kluczowe:

ruch zawodowy; szkolnictwo pielęgniarskie; programy nauczania

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.