en ENGLISH
eISSN: 2299-8284
ISSN: 1233-9989
Nursing Problems / Problemy Pielęgniarstwa
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
1/2014
vol. 22
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Satysfakcja zawodowa magistrów pielęgniarstwa a hierarchiczna teoria potrzeb Maslowa – analiza odpowiedzi na pytania otwarte

Aneta Brayer
1
,
Ludmiła Marcinowicz
2

1.
The Centre for Postgraduate Education of Nurses and Midwives of Warsaw
2.
Department of Family Medicine and Community Nursing, Medical University of Bialystok
Data publikacji online: 2014/06/05
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 

Wstęp. Satysfakcja zawodowa pielęgniarek jest przedmiotem licznych badań, niewiele jednak wiadomo na temat satysfakcji zawodowej magistrów pielęgniarstwa.

Cel. Określenie przyczyn satysfakcji i braku satysfakcji zawodowej magistrów pielęgniarstwa na podstawie pytań otwartych oraz próba wykorzystania założeń hierarchicznej teorii potrzeb A. Maslowa w wyjaśnieniu wyników w tym obszarze.

Materiał i metody. Badania ankietowe przeprowadzono wśród 272 magistrów pielęgniarstwa zatrudnionych w placówkach opieki zdrowotnej Centralnej i Północno-Wschodniej Polski. Narzędziem badawczym był standaryzowany kwestionariusz ankiety uzupełniony o dwa pytania otwarte dotyczące powodów satysfakcji lub braku satysfakcji zawodowej. Przedmiotem niniejszej pracy była analiza treści odpowiedzi samodzielnie formułowanych przez respondentów.

Wyniki. Wszystkie odpowiedzi respondentów podzielono na pojedyncze jednostki, których łącznie ustalono 663, w tym 298 (45%) dotyczących satysfakcji oraz 365 (55%) dotyczących braku satysfakcji. Następnie, jednostki wypowiedzi pogrupowano w kategorie, które z kolei przypisano poszczególnym rodzajom potrzeb według teorii Maslowa.

Wnioski. Największym źródłem satysfakcji zawodowej magistrów pielęgniarstwa są czynniki dotyczące relacji interpersonalnych w pracy, co wiąże się z potrzebą przynależności. Główną przyczyną braku satysfakcji jest aspekt ekonomiczny, czyli poziom płac oraz czas na odpoczynek, co można powiązać z niepełnym zaspokojeniem niektórych potrzeb biologicznych.

Problemy Pielęgniarstwa 2014; 22 (1): 12–19



Introduction. Professional satisfaction of nurses is the subject of many studies, but little is known about the professional satisfaction of masters of nursing.

Aim of the study. The aim of the study was to determine the reasons for satisfaction or dissatisfaction among masters of nursing on the basis of open-ended questions, as well as to utilize the assumptions of A. Maslow’s hierarchy of needs in the attempt to explain the results in that field.

Material and methods. A survey was conducted among 272 masters of nursing employed at various health care facilities in central and north-eastern Poland. The study tool was a standardized questionnaire supplemented with two open-ended questions referring to the reasons for professional satisfaction or dissatisfaction. The analysis of the respondents’ free answers to the open-ended questions is the subject of this work.

Results. The respondents’ answers were divided into 663 units, including 298 (45%) referring to satisfaction, and 365 (55%) referring to dissatisfaction. Then the units were grouped into categories corresponding to particular types of needs according to Maslow’s hierarchy of needs.

Conclusions. The greatest source of satisfaction among masters of nursing is the factors concerning interpersonal relations at work, which is connected with the need of belonging. The main reason for dissatisfaction is the economic aspect, namely the level of compensation and relaxation time, which may result in failure to satisfy certain biological needs.

Nursing Topics 2014; 22 (1): 12–19

słowa kluczowe:

satysfakcja zawodowa; pielęgniarki; potrzeby ludzkie; kwestionariusze

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.