en ENGLISH
eISSN: 2299-8284
ISSN: 1233-9989
Nursing Problems / Problemy Pielęgniarstwa
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
2/2015
vol. 23
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Sposoby radzenia sobie ze stresem młodzieży gimnazjalnej zamieszkałej w mieście i na wsi

Anna Nawalana
1
,
Magdalena Baran
2

1.
Zakład Pielęgniarstwa Klinicznego, Instytut Pielęgniarstwa i Położnictwa, Wydział Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Jagielloński, Collegium Medicum, Kraków
2.
Zakład Fizjologii Medycznej, Instytut Fizjoterapii, Wydział Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Jagielloński, Collegium Medicum, Kraków
Data publikacji online: 2015/10/01
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Metryki PlumX:

 


Wstęp. W okresie dzieciństwa i adolescencji niezwykle ważną rolę odgrywają właściwe sposoby radzenia sobie z trudnymi sytuacjami. Pełnią funkcję mechanizmów obronnych, które pozwalają zmniejszyć lub zniwelować negatywne skutki, jakie może nieść ze sobą stresujące wydarzenie.


Cel. Celem pracy była ocena sposobów radzenia sobie ze stresem badanej młodzieży gimnazjalnej zamieszkałej na wsi i w mieście.


Materiały i metody. Badania przeprowadzono w 2014 roku w dwóch szkołach zlokalizowanych na terenie województwa małopolskiego. Badana grupa liczyła 160 uczniów mieszkających w mieście i na wsi. W badaniach zastosowano metodę szacowania, narzędziem był arkusz Skali Jak Sobie Radzisz? (JSR) autorstwa Z. Juczyńskiego oraz N. Ogińskiej-Bulik.


Wyniki. Uczniowie będący mieszkańcami miast i wsi w trudnej sytuacji najczęściej stosowali strategię polegającą na „Aktywnym Radzeniu Sobie”. Badani gimnazjaliści, jako główne źródło stresu podawali „Problemy w szkole” oraz „Problemy z rówieśnikami”. Miejsce zamieszkania badanych nie wpływało na ich strategie sytuacyjnego i dyspozycyjnego radzenia sobie ze stresem.


Wnioski. Badani uczniowie wybierali aktywny model reakcji. Byli skoncentrowani na problemie, chcieli dokonać zmiany sytuacji, używając w tym celu własnych umiejętności i zasobów indywidualnych.


Problemy Pielęgniarstwa 2015; 23 (2): 197–202


 



 


Introduction. Appropriate ways to cope with a difficult situations play a very important role during the childhood and adolescence. They are defense mechanisms which help to reduce or eliminate the negative effects of stressful events.


Aim. The aim of this study was to evaluate ways of coping with stress junior high school students living in rural and urban areas.


Material and methods. The study was conducted in 2014 in two malone schools. The study group consisted of 160 students living in the city and in the countryside. There was used an estimation method, tool was sheet Scale How do you cope? made by Z. Juczyński and N. Ogińska-Bulik.


Results. Students from the city and the countryside in the most difficult situations were using the strategy of “Active coping”. The surveyed junior high school students, as a major source of stress situations claimed: “Problems at school” and “Problems with peers”. Place of residence of respondents did not affect of their situational and dispositional strategies for coping with stress.


Conclusion. The surveyed students chose the active response model. They were focused on the problem, they wanted to change the situation, using the skills and personal resources.


Nursing Topics 2015; 23 (2): 197–202


 

słowa kluczowe:

stres; młodzież; szkoła

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.