en ENGLISH
eISSN: 2299-8284
ISSN: 1233-9989
Nursing Problems / Problemy Pielęgniarstwa
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
2/2015
vol. 23
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Uogólnione poczucie własnej skuteczności u młodzieży gimnazjalnej zamieszkałej w mieście i na wsi

Magdalena Baran
1
,
Anna Nawalana
1

1.
Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum
Data publikacji online: 2015/10/01
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Metryki PlumX:

 


Wstęp. Pojęcie poczucia własnych kompetencji osobistych, inaczej mówiąc własnej skuteczności to przekonanie człowieka, że jest w stanie zrealizować określone działania i posiada odpowiednie kompetencje do osiągnięcia zamierzonych celów.


Cel. Celem pracy było porównanie poczucia kompetencji osobistych młodzieży gimnazjalnej zamieszkałej na wsi i w mieście.


Materiały i metody. Badania przeprowadzono na przełomie września i października 2014 roku w dwóch szkołach gimnazjalnych województwa małopolskiego mieszczących się na wsi i w mieście. Grupa badana stanowiła 160 uczniów. Badania przedstawione w niniejszej pracy dotyczą poczucia własnej skuteczności — poczucia kompetencji osobistych uczniów. Narzędziem badawczym była Skala Kompetencji Osobistych (KompOs).


Wyniki. Uczniowie mieszkający na wsi najczęściej mieli przeciętny poziom poczucia własnej skuteczności. Respondenci zamieszkujący wieś cechowali się znacznym wskaźnikiem wysokiego poczucia własnej skuteczności.


Wnioski. Miejsce zamieszkania nie miało wpływu na uogólnione poczucie własnej skuteczności badanych uczniów. Poczucie kompetencji osobistych nie było zależne od tego, gdzie mieszkali respondenci. Uczniów obu grup charakteryzował wysoki i przeciętny poziom kompetencji osobistych.


Problemy Pielęgniarstwa 2015; 23 (2): 145–149


 



 


Introduction. The concept of sense of personal competence (self-efficacy) is the belief that man is able to carry out specific activities and is competent to achieve the desired objectives.


Aim. The aim of the study was to compare the sense of personal competence among lower secondary school students living in rural and urban areas.


Material and methods. The study was conducted in late September and October 2014, in two secondary schools in Małopolska from rural and urban areas. The study group was 160 students. The research are presented in this paper relate to the sense of self-efficacy, in other words, a sense of personal competence of students. The research tool was KompOs — Personal Competence Scale.


Results. Many students residing in the city had an average level of self-efficacy. Respondents living in the village are characterized by higher rates of high self-efficacy.


Conclusions. Place of residence (urban, rural) does not affect the generalized self-efficacy of surveyed students. A sense of personal competence is not dependent on residence in the country or in the city. Students of both groups have a high or average level of personal competence.


Nursing Topics 2015; 23 (2): 145–149


 

słowa kluczowe:

stres; skuteczność własna; szkoła

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.