en ENGLISH
eISSN: 2299-8284
ISSN: 1233-9989
Nursing Problems / Problemy Pielęgniarstwa
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
2/2009
vol. 17
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Wiedza i postawy rodziców dzieci z rozpoznaną wadą serca

Maria Kózka
1
,
Mieczysława Perek
,
Katarzyna Łudzik

1.
Zakład Pielęgniarstwa Klinicznego, Instytut Pielęgniarstwa i Położnictwa, Wydział Nauk o Zdrowiu Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego
Data publikacji online: 2009/04/24
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 

Wstęp. Wady wrodzone serca stanowią najliczniejszą grupę chorób układu krążenia u dzieci i należą do najczęściej występujących
i rozpoznawalnych wad rozwojowych. Mimo szybkiego i znacznego postępu we współczesnej kardiologii, wady wrodzone serca są przyczyną
wysokiej śmiertelności i zaburzeń w rozwoju dziecka oraz funkcjonowania jego rodziny. Rodzice dziecka z rozpoznaną wadą serca
często przeżywają silne emocje, takie jak: strach przed zagrożeniem życia, lęk o własne kompetencje w opiece nad chorym dzieckiem,
poczucie żalu i osamotnienia, które mają wpływ na stan psychiczny dziecka.

Cel pracy. Celem pracy było poznanie wiedzy i postaw rodziców dzieci z rozpoznaną wadą wrodzoną serca.

Materiał i metody. Badania przeprowadzono w styczniu 2006 roku w Uniwersyteckim Szpitalu Dziecięcym w Krakowie wśród rodziców
dzieci z wrodzoną siniczą wadą serca (49 par rodziców oraz jedna samotna matka). Do badań wykorzystano wystandaryzowany kwestionariusz
Ziemskiej do badania postaw rodziców i kwestionariusz opracowany przez autorów pracy. Zgromadzony materiał badawczy poddano
weryfikacji statystycznej, w której wykorzystano test G i nieparametryczny test Kruskalla–Wallisa.

Wyniki i wnioski. W badaniach wykazano, że wiedza rodziców dotycząca istoty choroby ich dziecka, w tym możliwych powikłań, stosowanego
leczenia, powikłań farmakoterapii, stylu życia dziecka i jego zachowań zdrowotnych była niewystarczająca. Na podstawie analizy
wyników stwierdzono, że wykonywanie zawodu nauczyciela przez badane matki miał wpływ na postawy niepożądane wychowawczo
w skalach bezradności (100%) oraz w skalach górowania (50%) i nadmiernej koncentracji na dziecku (50%). Brak wiedzy u badanych matek
miał wpływ na postawy niepożądane w skali górowania i dystansu, a posiadanie informacji na temat choroby sprzyjało kształtowaniu
postaw pożądanych w skali bezradności.

Introduction. Congenital heart diseases are the most numerous group of the circulatory system diseases in children. They belong to the
group of most frequent and most often diagnosed developmental defects. Despite fast and significant development of current cardiology
those congenital heart defects are still responsible for high mortality rate. Child’s disease affects the functioning of his/her entire family and
it leads to many changes and difficulties, especially of a psychological character. The parents of a child with diagnosed congenital heart
disease often experience strong emotions, which include anxiety related to life threatening condition, fear concerning parental competency
regarding taking care of their ill child, sadness and loneliness. Abovementioned emotions may also have an impact on child’s mental status.

Aim. The objective of this work was to analyze knowledge level and the attitudes of parents having children with diagnosed congenital
heart disease.

Material and methods. The study was conducted in January of 2006 in University Children’s Hospital in Cracow among parents of children
with congenital heart disease. It covered 49 full families and one single mother. The present study employs the questionnaire designed by
the authors of this work and questionnaire designed by Maria Ziemska, for analyzing the attitudes parents towards their children. The
analysis was carried out using the statistical methods such as test G and nonparametric test Kruskall–Wallis.

Results and conclusions. The obtained data reveals the parents´ insufficient knowledge about disease including possible complications,
treatment, pharmacological complications and lifestyle of their child. The results of the conducted analysis point to the fact that parents who were practicing the profession of teacher represent negative
attitudes in helplessness scale (100%), domination scale (50%) and exaggerated concentration on the child (50%).
Lack of knowledge among questioned mothers has an impact on developing negative attitudes in domination scale and distance scale. At
the same time having knowledge about disease favors formation of a desirable attitudes in helplessness scale.
słowa kluczowe:

wada serca; wiedza; postawy rodziców

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.