en ENGLISH
eISSN: 2299-8284
ISSN: 1233-9989
Nursing Problems / Problemy Pielęgniarstwa
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
4/2011
vol. 19
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Wpływ poziomu wykształcenia pielęgniarek na znajomość wybranych aktów prawnych wykorzystywanych w pielęgniarstwie

Elżbieta Grochans
,
Tamara Głowacka
,
Małgorzata Szkup-Jabłońska
,
Agnieszka Markowska
,
Magdalena Kuczyńska
,
Anna Jurczak
,
Dorota Prociak
,
Liliana Zaremba-Pechmann
,
Iwona Rotter
,
Beata Karakiewicz

Data publikacji online: 2012/02/23
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 

Wstęp. Prace nad określeniem samodzielności pielęgniarek, możliwości podnoszenia kwalifikacji zawodowych i odpowiedzialnością zawodową
zaowocowały powstaniem licznych dokumentów legislacyjnych. Ich znajomość powinna stanowić jeden z elementów świadomego wykonywania zawodu pielęgniarki.

Cel pracy. Celami pracy były ocena znajomości prawa medycznego przez pielęgniarki czynne zawodowo oraz określenie wpływu wykształcenia na poziom posiadanej wiedzy.

Materiał i metody. Badaniami objęto 366 pielęgniarek pracujących w szpitalach wybranych miast Polski. Zastosowano sondaż diagnostyczny
z użyciem autorskiego kwestionariusza ankiet.

Wyniki. Średnia wieku ankietowanych wyniosła 36 lat, średnia długość stażu pracy — 14 lat. Najliczniejsza grupa pielęgniarek posiadała wykształcenie średnie (46,2%), studia pielęgniarskie na poziomie licencjackim ukończyło 30% badanych, natomiast tytuł magistra pielęgniarstwa posiadało 23,8% respondentek. Stwierdzono, że osoby, które ukończyły studia I stopnia, uzyskały znacznie więcej punktów niż
pielęgniarki z wykształceniem średnim lub magisterskim. Średnia liczba punktów, jaką uzyskały w badaniu ankietowym, wyniosła 27,0 ± 5,1 punktu (p < 0,05). Wśród personelu z wykształceniem średnim oraz wyższym magisterskim średnia ta była znacznie niższa i wyniosła 25,5 punktu.

Wnioski. 1. Bieżąca aktualizacja wiedzy, między innymi z zagadnień prawnych, realizowana przez pielęgniarki w czasie studiów pomostowych powoduje najlepsze przygotowanie badanych dotyczące znajomości aktów prawnych. 2. Niska znajomość zagadnień prawnych przez magistrów pielęgniarstwa może wynikać z różnych form kształcenia, w wyniku których pielęgniarki mogą uzyskać tytuł magistra, oraz długiego upływu czasu związanego z ukończeniem studiów. 3. Występuje konieczność stałego aktualizowania przez pielęgniarki wiedzy
z zakresu pielęgniarstwa przez uczestniczenie w różnych formach kształcenia i dokształcania.


Introduction. The work on defining the range of nurses’ independence, the possibility of raising their professional qualifications and their
professional responsibility resulted in numerous legislative acts.

Aim of the study. The aim of this study was to assess the knowledge of medical law demonstrated by working nurses and to find out how education affects the level of their knowledge.

Material and methods. The study involved 366 hospital nurses in chosen Polish towns. The study was based on a diagnostic survey using the author’s questionnaire.

Results. The average age of respondents was 36 years and the average job seniority — 14 years. The most numerous group (46.2%) consisted
of nurses with secondary education, 30% of respondents were bachelors and 23.8% masters of nursing. It was found that nurses with a bachelor’s degree had much better scores in the survey than those with secondary or master education. Legal acts were best known by
nurses with a bachelor’s degree. The mean score that they achieved was 27.0 ± 5.1 points (p < 0.05). The mean scores obtained by nursing
staff with secondary and master education were significantly lower, namely and was equal 25.5 points.

Conclusions. 1. Providing updated information on legal issues during nursing studies is the best way to prepare nurses for using legal acts
consciously in the future. 2. Long distance from graduating studies may be the reason of little knowledge of law regulations among nurses.
3. It is necessary that nurses continuously update their knowledge of nursing through participation in various forms of education.
słowa kluczowe:

pielęgniarstwo; wykształcenie; akty prawne

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.