en ENGLISH
eISSN: 2299-8284
ISSN: 1233-9989
Nursing Problems / Problemy Pielęgniarstwa
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
2/2018
vol. 26
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Zmiany poczucia koherencji w toku studiów pielęgniarskich

Małgorzata Dziubak
,
Marek Motyka

Problemy Pielęgniarstwa 2018; 26 (2): 109–115
Data publikacji online: 2018/11/13
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Metryki PlumX:
Wstęp
Poczucie koherencji należy do ważnych zasobów osobistych optymalizujących funkcjonowanie studentów, ponieważ pomaga w radzeniu sobie ze stresem oraz pełni istotną funkcję w ochronie zdrowia fizycznego i psychicznego.

Cel pracy
Ocena poziomu koherencji oraz jego zmian obserwowanych u studentów w trakcie kształcenia na licencjackich studiach pielęgniarskich.

Materiał i metody
Badania przeprowadzono wśród 196 studentów studiujących na kierunku pielęgniarstwo w czterech uczelniach regionu Polski Południowej. W badaniu wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego. Zastosowane narzędzia badawcze to Kwestionariusz orientacji życiowej (SOC 13) oraz kwestionariusz własnego autorstwa dotyczący danych socjodemograficznych.

Wyniki
Podczas kolejnych lat studiów pielęgniarskich obserwowano wzrost globalnego poczucia koherencji (I rok vs III rok, p = 0,0069), w tym zwłaszcza jego dwóch komponent: poczucia zaradności (I rok vs III rok, p = 0,0174) i poczucia zrozumiałości (I rok vs III rok, p = 0,0101).

Wnioski
Uzyskane wyniki badań pozwalają stwierdzić, że zaobserwowana w badaniu tendencja wzrostowa poczucia koherencji w trakcie studiów pielęgniarskich sprzyja radzeniu sobie ze stresem i pozytywnej motywacji do wykonywania zawodu oraz wskazuje na pozytywny wpływ tego kierunku studiów na rozwój osobowy studentów.



Introduction
The sense of coherence is one of the important personal resources that optimize the way in which students are able to function, because it helps when having to cope with stress and plays an important role in protecting their physical and mental health.

Aim of the study
The purpose of the research was to evaluate the level of coherence and its changes that were observed among bachelor’s degree students of nursing.

Material and methods
Research was carried out on a group of 196 students of nursing from four universities in the South of Poland. Research was based on the diagnostic survey method. The tools employed in the research included Social Orientation Questionnaire (SOC 13) as well as a self-designed questionnaire for sociodemographic data.

Results
During subsequent years of nursing studies, an increase in the global sense of coherence was observed, especially with regard to its two components: a sense of ingenuity and a sense of intelligibility.

Conclusions
The results obtained in the research allow one to conclude that the observed increase in the sense of coherence during nursing studies is conducive to better coping with stress, stimulates motivation for practicing the profession and indicates the positive impact of nursing studies on the students’ personal development.

słowa kluczowe:

studenci, pielęgniarstwo, poczucie koherencji

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.