eISSN: 2300-6722
ISSN: 1899-1874
Medical Studies/Studia Medyczne
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Suplementy Rada naukowa Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
1/2022
vol. 38
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Analiza czynników socjodemograficznych i klinicznych determinujących doświadczenia i satysfakcję z opieki pielęgniarskiej pacjentów oddziału kardiochirurgicznego

Wiesława Kowalska
1
,
Anetta Leśnierowska
2
,
Ewa Mazur
1
,
Katarzyna Szwamel
3

1.
Department of Medicine, University of Technology, Zabrze, Poland
2.
Cardiosurgical Unit, No. 4 Military Clinical Hospital, Wroclaw, Poland
3.
Department of Health Sciences, Institute of Health Sciences, University of Opole, Opole, Poland
Medical Studies/Studia Medyczne 2022; 38 (1): 31–43
Data publikacji online: 2022/03/31
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Metryki PlumX:
Wprowadzenie
Satysfakcja pacjenta z opieki pielęgniarskiej stała się kluczową determinantą jakości opieki szpitalnej.

Cel pracy
Ustalenie poziomu doświadczeń i satysfakcji z opieki pielęgniarskiej pacjentów oddziału kardiochirurgii oraz ich determinantów.

Materiał i metody
Zbadano 100 pacjentów oddziału kardiochirurgicznego. Zastosowano Skalę zadowolenia z pielęgnacji Newcastle (NSNS), Skalę numeryczną (NRS) oraz ankietę własną.

Wyniki
Średnia wartość dla satysfakcji z opieki pielęgniarskiej wyniosła 77,99 ±20,20 pkt, a średnia wartość doświadczeń z opieki pielęgniarskiej – 77,29 ±15,10 pkt, a ich istotnym niezależnym predyktorem był poziom bólu. Każdy punkt na skali bólu obniżał satysfakcję z opieki pielęgniarskiej średnio o 2,384 pkt (95% CI: –3,997; –0,772, p = 0.005) i doświadczenia z opieki pielęgniarskiej średnio o 1,168 pkt (95% CI: –2.06; –0.276, p = 0.012). Im wyższy był poziom zadowolenia pacjenta z efektu uśmierzania bólu, tym wyższy był poziom jego doświadczeń z opieki pielęgniarskiej (rs = 0,239, p = 0,017) i wyższy poziom satysfakcji z opieki (rs = 0,261, p = 0,009). Badani, którzy byli informowani przez pielęgniarkę, jak unikać bólu, wyżej ocenili doświadczenia z opieki pielęgniarskiej w porównaniu z pacjentami, którzy nie byli o tym informowani (p = 0,001).

Wnioski
Pacjenci oddziału kardiochirurgicznego wykazywali wysoki poziom satysfakcji i doświadczeń z opieki pielęgniarskiej. Ból istotnie determinował poziomy satysfakcji i doświadczeń z opieki, a czynnościami o kluczowym znaczeniu dla oceny opieki były kompetencje miękkie, takie jak informowanie chorego o sposobach unikania bólu, okazanie pacjentowi zrozumienia i zainteresowania oraz udzielenie pomocy pacjentowi w zmianie pozycji.



Introduction
Patient satisfaction with nursing care has become a key determinant of the quality of hospital care.

Aim of the research
To establish the level of patient experience and satisfaction with nursing care as well as their determinants in the cardiosurgical unit.

Material and methods
One hundred cardiosurgical patients were examined. The tools included the Newcastle Satisfaction with Nursing Scale (NSNS), the Numerical Rating Scale (NRS), and a self-written questionnaire.

Results
The average score for satisfaction with nursing care was 77.99 ±20.20 pts, whereas the average nursing care experience amounted to 77.29 ±15.10 pts. Pain being the most significant independent predicator of the two. Each point on the pain scale decreased satisfaction by approximately 2.384 pts (95% CI: –3.997; –0.772, p = 0.005), while experience by 1.168 pts (95% CI: –2.06; –0.276, p = 0.012). The higher the level of patients’ satisfaction with pain management and its relief, the higher the level of their evaluation of experience (rs = 0.239, p = 0.017) and satisfaction (rs = 0.261, p = 0.009) with nursing care. The patients who were informed by the nurse on how to avoid pain, graded nursing care experience higher than those who were not informed (p = 0.001).

Conclusions
The cardiosurgical patients showed high levels of satisfaction and experience with nursing care. Pain was the main determinant of satisfaction and experience with care and ‘soft skills’ such as informing about pain-relieving methods, showing interest and sympathy, and assisting patients in repositioning appeared to be the crucial factors.

słowa kluczowe:

opieka pielęgniarska, pacjent, satysfakcja pacjenta, zabiegi chirurgiczne układu krążenia

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.