eISSN: 2300-6722
ISSN: 1899-1874
Medical Studies/Studia Medyczne
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Suplementy Rada naukowa Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
4/2013
vol. 29
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Dynamika sprawności motorycznej dziewcząt w trzyletnim cyklu badań

Katarzyna Bieniek
,
Jacek Wilczyński

Studia Medyczne 2013; 29 (4): 318–324
Data publikacji online: 2013/12/30
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Metryki PlumX:
Cel pracy: Ocena sprawności motorycznej dziewcząt z województwa świętokrzyskiego w latach 2008–2010 z uwzględnieniem podejmowania dodatkowej aktywności fizycznej.

Materiał i metody: Badaniami objęto 31 dziewcząt urodzonych w 1997 r. – uczennic Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 11 w Kielcach. Do oceny sprawności motorycznej wykorzystano Indeks Sprawności Fizycznej Krzysztofa Zuchory. W celu zdobycia informacji o dodatkowej aktywności fizycznej wykorzystano ankietę.

Wyniki: W badaniach nie wykazano radykalnego polepszenia lub pogorszenia ogólnej sprawności motorycznej dziewcząt w cyklu trzyletnim. Dopiero analiza poszczególnych zdolności motorycznych umożliwiła lepsze zobrazowanie ich rozwoju motorycznego. Ciągłe badania dotyczące sprawności motorycznej dziewcząt w okresie dojrzewania pozwalają na poznanie kierunku postępu lub regresu poszczególnych zdolności motorycznych.

Wnioski: Dodatkowa aktywność fizyczna korzystnie wpływa na sprawność motoryczną. Dziewczęta w okresie dojrzewania wymagają szczególnego zainteresowania i powinny być zachęcane do wysiłków fizycznych podczas lekcji wychowania fizycznego lub do podejmowania dodatkowej aktywności fizycznej.

Aim of the research: To evaluate the motor performance of girls from Swietokrzyskie Voivodship in a 3-year cycle of research, taking into account any additional physical activity.

Material and methods: The study period covered the years 2008 to 2010. The study included 31 girls from birth vintage 1997 from Secondary School No. 11 in Kielce. To assess motor skills the Krzysztof Zuchora Physical Fitness Index was used. In order to obtain information about taking up additional physical activity a questionnaire technique was used.

Results: The undertaken studies do not indicate a radical improvement or deterioration in the overall motor performance of girls in the three-year test cycle. Only analysis of individual motor skills gives a better picture of the direction of the motor skills development of tested students. Execution of continuous testing of motor skills of girls at puberty makes it possible to know the progress or regress of individual abilities.

Conlusions: Studies confirm that taking up additional physical activity has a positive influence on the development of human motor skills. Girls at puberty require special interest and encouragement to take up physical activity during physical education classes or other forms of physical activity.
słowa kluczowe:

sprawność motoryczna, aktywność fizyczna, test sprawności ogólnej, okres dojrzewania

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.