en ENGLISH
eISSN: 2299-8284
ISSN: 1233-9989
Nursing Problems / Problemy Pielęgniarstwa
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
4/2012
vol. 20
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Funkcje i obowiązki pielęgniarki w opinii studentów medycyny i studentów pielęgniarstwa wybranych uczelni w Polsce

Ludmiła Marcinowicz
,
Danuta Zarzycka
,
Ewa Fejfer-Wirbał
,
Mary Foley

Data publikacji online: 2013/01/24
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 

Wstęp. Problem współpracy między lekarzami a pielęgniarkami jest przedmiotem wielu dyskusji w różnych systemach opieki zdrowotnej.
Istotne wydaje się więc poznanie, jak pielęgniarki postrzegają swój zawód w porównaniu z opinią lekarzy. Jedną z możliwości poznania
tych perspektyw jest badanie opinii studentów — przyszłych lekarzy i pielęgniarek.

Cel pracy. Celem pracy było porównanie opinii studentów medycyny i studentów pielęgniarstwa na temat funkcji i obowiązków
pielęgniarek.

Materiał i metody. Przeprowadzono dwa badania przekrojowe na uniwersytetach medycznych w Polsce, wśród studentów medycyny i
pielęgniarstwa. Narzędziem badawczym był standaryzowany kwestionariusz „Professional Nursing Image Survey” (PNIS), rozwijany przez
American Nurses Association National Commission. Ankietę wypełniło 900 studentów medycyny pierwszego, trzeciego i szóstego roku
oraz 815 studentów pielęgniarstwa pierwszego i trzeciego roku.

Wyniki. Zarówno studenci medycyny, jak i pielęgniarstwa, główną rolę pielęgniarki postrzegali w podawaniu leków pacjentom, mierzeniu
tętna i ciśnienia oraz wykonywaniu wstrzyknięć dożylnych. Studenci pielęgniarstwa częściej postrzegali pielęgniarkę w takich rolach, jak:
dostarczanie wsparcia rodzinie pacjenta, planowanie opieki pielęgniarskiej, informowanie pacjentów na temat leków i stanu zdrowia oraz
wypełnianie dokumentacji.

Wnioski. Opinie studentów pielęgniarstwa i studentów medycyny w zakresie wykonywanych ról zawodowych pielęgniarki różnią się.
Największe różnice w opinii badanych wykazano dla takich działań pielęgniarki, jak informowanie pacjenta na temat leków oraz wypełnianie
dokumentacji.
Problemy Pielęgniarstwa 2012; 20 (4): 454–460


Introduction. Cooperation between doctors and nurses, historically problematic, continues to elicit discussions in various healthcare systems.
Hence, it is important to distinguish how nurses view their profession in comparison to doctors’ opinions. One way to understand both
professions’ core perspectives is to survey students — future doctors and nurses.

Aim. This paper compares opinions between medical students and nursing students about the professional functions and duties of nurses.

Material and methods. Two cross-sectional studies of medical students and nursing students in medical universities in Poland were conducted
using the Polish version of the standardized survey “Professional Nursing Image Survey” (PNIS), developed by the American Nurses
Association National Commission. The survey was completed by 900 medical students in their first, third and sixth year, as well as 815 first and third year nursing students.

Results. Both medical students and nursing students perceived the nurses’ primary responsibilities as medication administration, measuring
vital signs, and performing intravenous therapy. Nursing students more often perceived the nurses’ major functions as providing support to
patients’ families, providing medication information and health status updates, and completing documentation.

Conclusion. Opinions between nursing students and medical students differ regarding the expectations of nurses’ professional roles. The
largest differences in opinions included nurse activities such as informing patients about medications and completing documentation.
Problemy Pielęgniarstwa 2012; 20 (4): 454–460
słowa kluczowe:

studenci pielęgniarstwa; studenci medycyny; role zawodowe

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.