eISSN: 2300-6722
ISSN: 1899-1874
Medical Studies/Studia Medyczne
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Suplementy Rada naukowa Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
1/2018
vol. 34
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Jakość opieki pielęgniarskiej na oddziałach chirurgicznych

Jozefa Czarnecka
,
Zofia Sienkiewicz
,
Ewa Kobos
,
Andrzej Krupienicz

Medical Studies/Studia Medyczne 2018; 34 (1): 15-24
Data publikacji online: 2018/03/30
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Metryki PlumX:
Wprowadzenie
Nowoczesny model zapewnienia wysokiej jakości opieki medycznej zakłada wewnętrzny system jakości jako ważne zadanie dla kadry kierowniczej w celu zapewnienia dobrej praktyki pielęgniarskiej, gwarantującej stworzenie warunków do bezpiecznego działania na rzecz pacjenta.

Cel pracy
Celem pracy było różnicowanie jakości opieki pielęgniarskiej przez pacjentów na oddziałach chirurgicznych w szpitalach z certyfikatem i bez certyfikatu ISO (International Organization for Standarization) serii 9001:2000 w zakresie zarządzania jakością.

Materiał i metody
W badaniu zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem wystandaryzowanego kwestionariusza – Hospital Consumer Assessment of Health Providers and System (HCAHPS), stworzonego przez Stowarzyszenie Badań Jakości Opieki Zdrowotnej (AHRQ – Agency for Healthcare Research and Quality) w Stanach Zjednoczonych. Wzięło w nim udział 1000 pacjentów z oddziałów chirurgicznych. Ankiety były rozprowadzane wśród pacjentów bezpośrednio przez prowadzącą badanie w dniu wypisu chorego do domu.

Wyniki
Analiza wyników wykazała wyższy poziom opieki pielęgniarskiej na podstawie poszczególnych podskal w szpitalach z certyfikatem niż w szpitalach bez certyfikatu. W dwóch podskalach wystąpiły różnice istotne statystycznie: usługi pielęgniarskie (p < 0,001) oraz środowisko pacjenta (p < 0,001). W pozostałych podskalach różnice były nieistotne statystycznie. W zakresie ograniczonej sprawności różnica istotna statystycznie była na poziomie p = 0,03, a w ocenie szpitali na poziomie p < 0,001 i była wyższa dla szpitali z certyfikatem.

Wnioski
Przyznanie certyfikatu szpitalowi miało wpływ na odpowiedzi otrzymane od pacjentów oceniających opiekę pielęgniarską. Z pozycji odbiorcy świadczeń można było uzyskać informację o mocnych i słabych stronach opieki pielęgniarskiej.



Introduction
Modern model of providing high quality of healthcare recognizes internal quality assurance system as an important task for staff management, to ensure good nursing practice that would guarantee such conditions to allow safe treatment for patient.

Aim of the research
The purpose of this study was to evaluate the quality of nursing care provided in hospitals’ surgical wards with and without the ISO certificate (International Organization for Standardization) series 9001:2000 regarding quality management. The evaluation was completed by patients.

Material and methods
The research was conducted with the use of standardized questionnaire: the Hospital Consumer Assessment of Health Provider and System (HCAHPS), created by the Agency for Healthcare Research and Quality (AHRQ) in the United States. Patients treated at surgical wards in Warsaw’s hospitals, completed those questionnaires distributed by the staff on the day of a patient’s discharge. The study consisted of 1,000 participants.

Results
Analysis of the results showed a higher level of nursing care based on different subscales in hospitals with the certificate than in those without it. In two subscales, the differences were important statistically: nursing services (p < 0.001) and patient’s environment (p < 0.001). Comparison of other subscales were not important statistically. With regards to reduced mobility, statistically significant difference was p = 0.03, and evaluation of hospitals was p < 0.001 and was higher for hospitals with the certificate.

Conclusions
Award of the certificate to the hospital had influenced the results received from patients regarding the evaluation of nursing care. From the service-receiver stance, we could obtain information about strengths and weaknesses of nursing care.

słowa kluczowe:

pacjent, jakość opieki, pielęgniarstwo, chirurgia

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.