1. Manelin EB. Health Care Quality Improvement and the Ambiguous Commodity of Care. Med Anthropol Q 2020; 34(3): 361–377.
2.
Butkus R, Rapp K, Cooney TG, et al. Envisioning a Better U.S. Health Care System for All: Reducing Barriers to Care and Addressing Social Determinants of Health. Ann Intern Med 2020; 172(2 Suppl): S50–S59.
3.
Krot K. Jakość i marketing usług medycznych. Warszawa: Wolters Kluwer; 2008.
4.
Kautscha M, ed. Zarządzanie w opiece zdrowotnej. Nowe wyzwania. Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer; 2010 (in Polish).
5.
Campbell RJ. Change Management in Health Care. Health Care Manag (Frederick) 2020; 39(2): 50–65.
6.
WHO Working Group. Quality Ace In Heath Care, 1989, I: 7–95. Available from URL: https://www.who.int/.
7.
Yang BK, Johantgen ME, Trinkoff AM, et al. State Nurse Practitioner Practice Regulations and U.S. Health Care Delivery Outcomes: A Systematic Review. Med Care Res Rev 2021; 78(3): 183–196.
8.
Geyman J. COVID-19 Has Revealed America’s Broken Health Care System: What Can We Learn? Int J Health Serv 2021; 51(2): 188–194.
9.
Barć K, Weber C, Maksymowicz-Śliwińska A, et al. Healthcare provision in amyotrophic lateral sclerosis: procedures, queries and pitfalls in Germany and Poland. Amyotroph Lateral Scler Frontotemporal Degener 2020; 21(3–4): 193–202.
10.
Rudawska I, Krot K. Obsługa pacjenta w usługach medycznych – podejście relacyjne. In: Brzozowska-Woś M, ed. Marketing. Ujęcie relacyjne. Gdańsk: Politechnika Gdańska; 2010: 126–130.
11.
Kupcewicz E, Grochans E, Kadučáková H, et al. Personalized Healthcare: The Importance of Patients’ Rights in Clinical Practice from the Perspective of Nursing Students in Poland, Spain and Slovakia-A Cross-Sectional Study. J Pers Med 2021; 11(3): 191, doi: 10.3390/jpm11030191.
12.
Quentin W. Measuring healthcare quality: Improving healthcare quality in Europe. Characteristics, effectiveness, and implementation of different strategies. WHO, OECD; 2019. Available from URL: https://www.oecd.org/.
13.
Schoenfelder T, Klewer J, Kugler J. Determinats of patient satisfaction: a study among 39 hospitals in an in-patient setting in Germany. Int J Qual Health Care 2011; 23(5): 503–509, doi: 10.1093/intqhc/mzr038.
14.
Program akredytacji szpitali. Zestaw standardów akredytacyjnych [cited 06.06.2023]. Available from URL: https://www.cmj.org.pl/akredytacja/standardy.php (in Polish).
15.
American Association for Public Opinion Research (AAPOR), Standard Definitions. Final Dispositions of Case Codes and Outcome Rates for Surveys. IX Revision; 2016. Available from URL: https://aapor.org/standards-and-ethics/standard-definitions/.
16.
WHO. Handbook for national quality policy and strategy – a practical approach for developing policy and strategy to improve quality of care. Geneva: World Health Organization; 2018.
17.
Reichheld F. The Ultimate Question 2.0. How Net Promoter Companies Thrive in a Customer Driven World. Boston: Brain & Company; 2011.
18.
Głowacka MD, Galicki J, Mojs E. (2009). Zarządzanie kapitałem opieki zdrowotnej. Warszawa: Wolters Kluwer Polska; 2009 (in Polish).
19.
Avlijas T, Squires JE, Lalonde M, et al. A concept analysis of the patient experience. PXJ 2023; 10(1): 15–63, doi: 10.35680/2372-0247.1439.
20.
Patient and Human Experience [cited 23.04.2024]. Available from URL: https://theberylinstitute.org/.
21.
LaVela SL, Gallan AS. Evaluation and measurement of patient experience. PXJ 2014; 1(1): 28–36, doi: 10.35680/2372-0247.1003.
22.
Wittenberg E, Reb A, Kanter E. Communicating with Patients and Families Around Difficult Topics in Cancer Care Using the COMFORT Communication Curriculum. Semin Oncol Nurs 2018; 34(3): 264–273, doi: 10.1016/j.soncn.2018.06.007.
23.
Litzelman K. Caregiver Well-being and the Quality of Cancer Care. Semin Oncol Nurs 2019; 35(4): 348–353, doi: 10.1016/j.soncn.2019.06.006.
24.
Mollica MA, Lines LM, Halpern MT, et al. Patient experiences of cancer care: scoping review, future directions, and introduction of a new data resource: Surveillance Epidemiology and End Results-Consumer Assessment of Healthcare Providers and Systems (SEER-CAHPS). PXJ 2017; 4(1): 103–121, doi: 10.35680/2372-0247.1167.
25.
Internetowy System Badania Doświadczeń Pacjentów [cited 05.10.2023]. Available from URL: https://oopiece.pl/ (in Polish).
26.
Opolski K, Dykowska G, Możdżonek M. Zarządzanie przez jakość w usługach zdrowotnych. Warszawa; Wydawnictwo Ce De Wu; 2009 (in Polish).
27.
Krukiel A, Sienkiewicz Z, Wrońska I, et al. Próba porównania jakości opieki zdrowotnej w województwach mazowieckim i podlaskim – badanie pilotażowe. Pielęgn Pol 2017; 1(63): 83–89, doi: 10.20883/pielpol.2017.11 (in Polish).
28.
Miller M, Supranowicz P, Gębska-Kurczerowska A. Ocena poziomu satysfakcji pacjentów leczonych na terenie województwa mazowieckiego. Warszawa: Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego; 2007 (in Polish).
29.
Miller M, Supranowicz P. Ocena jakości usług medycznych przez pacjentów szpitali. Prz Epidemiol 2018; 62(3): 643–650 (in Polish).
30.
Miller M, Supranowicz P, Targowski M. Ocena jakości i dostępności materiałów edukacyjnych o zdrowiu. II. Opinie pacjentów. Rocz PZH 2014; 55: 125–131 (in Polish).
31.
Hupert Z. Jakość w opiece medycznej: koncepcja pomiaru. Lublin: Instytut Medycyny Wsi; 2003 (in Polish).
32.
Opinie o opiece zdrowotnej pod koniec drugiego roku reform [cited 05.10.2023]. Available from URL: http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2001/K_002_01.PDF (in Polish).
33.
Opinie na temat funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej [cited 06.10.2023]. Available from URL: https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2021/K_125_21.PDF (in Polish).
34.
Szpringer M, Chmielewski J, Kosecka J, et al. Poziom satysfakcji pacjenta jako jeden z aspektów jakości opieki medycznej. Med Og Nauk Zdr 2015; 21(2): 132–137 (in Polish).
35.
Miller M, Supranowicz P, Gębska-Kurczerowska A, et al. Ocena poziomu satysfakcji pacjentów jako element jakości pracy podstawowej opieki zdrowotnej. Pol Merk Lek 2017; 23: 367–370 (in Polish).