en ENGLISH
eISSN: 2299-8284
ISSN: 1233-9989
Nursing Problems / Problemy Pielęgniarstwa
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
4/2012
vol. 20
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Przygotowanie położnych do realizowania edukacji przedporodowej w opinii polskiego społeczeństwa (część III)

Grażyna Iwanowicz-Palus
,
Ewa Golonka
,
Agnieszka Bień
,
Grażyna Stadnicka

Data publikacji online: 2013/01/24
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 

Wstęp. Edukacja przedporodowa dotycząca promowania prozdrowotnych zachowań w czasie ciąży, oddziaływania na tworzenie i umacnianie
więzi między rodzicami a dzieckiem, przygotowania do porodu, połogu, opieki nad noworodkiem oraz wychowania dziecka, znajduje
swoje odzwierciedlenie w programach szkół rodzenia. Spotkania w szkole rodzenia prowadzone są przez osoby, którym bliska jest
idea psychoprofilaktyki porodowej, a przede wszystkim przez położne.

Cel pracy. Celem pracy była próba poznania opinii polskiego społeczeństwa na temat przygotowania położnej do prowadzenia samodzielnej
edukacji przedporodowej.

Materiał i metody. Badanie przeprowadzono w okresie od lutego do maja 2011 roku wśród 505 respondentów zamieszkujących wschodni
region Polski (województwo lubelskie, podkarpackie, świętokrzyskie i podlaskie). Badanie przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego,
z wykorzystaniem techniki kwestionariuszowej. Narzędzie badawcze stanowił autorski kwestionariusz ankiety, opracowany na
podstawie pięciostopniowej skali Likerta.

Wyniki i wnioski. W opinii respondentów położna jest przygotowana do realizowania samodzielnej edukacji przedporodowej dotyczącej
przebiegu porodu (91,49%), wykonywania ćwiczeń oddechowych i fizycznych przygotowujących do porodu (91,29%), kształtowania
postaw rodzicielskich (64,16%), udzielania informacji na temat doboru miejsca porodu (79,01%), promowania karmienia piersią (91,88%),
prawidłowego przebiegu połogu oraz objawów niepokojących mogących wystąpić w tym okresie (85,55%), zakresu opieki i pielęgnowania
noworodka/niemowlęcia (91,68%) oraz przygotowania kobiety i jej rodziny do samoobserwacji i podejmowania działań w celu eliminowania
czynników ryzyka zdrowotnego (61,78%). Brak wiedzy na temat przygotowania położnej do samodzielnej realizacji edukacji
przedporodowej cechuje głównie mężczyzn, respondentów pomiędzy 21. a 30. rokiem życia, osób deklarujących wykształcenie wyższe
zawodowe, stanu wolnego, ankietowanych nieposiadających dzieci oraz mieszkańców wsi czy też osad.
Problemy Pielęgniarstwa 2012; 20 (4): 431–441


Introduction. Prenatal education on promoting healthy behaviors during pregnancy, the impact on the creation and strengthening ties
between parents and children, preparation for childbirth, puerperium, infant care and education of children is reflected in childbirth education
programs. Meetings are conducted by people who are familiar with the idea of labor psychoprophylaxis, primarily by midwives.

Aim of the study. The aim of this study was to learn Polish public opinion on the level of preparation of midwives to provide independent
antenatal education.

Material and methods. The study was conducted between February and May 2011, on 505 randomly selected respondents living in the
eastern region (lubelskie, podkarpackie, podlaskie and świętokrzyskie). The survey was conducted using diagnostic survey method and
a questionnaire technique. The research tool was the author’s questionnaire survey developed basing on a five point Likert scale.

Results and conclusions. In the respondents opinion midwife is prepared to provide independent antenatal education about course of
delivery (91.49%), how to perform breathing exercises and physical preparation for childbirth (91.29%), forming parental attitudes (64.16%),
providing information regarding the selection of labor place (79.01%), promotion of breast-feeding (91.88%), about proper course of
puerperium and distressing symptoms that may occur during this period (85.55%), nursing and caring for the newborn (91.68%) and
conduct education of women and their families to self-observation and taking action in order to eliminate health risk factors (61.78%). Lack
of knowledge on the level of prepararation of midwife to provide independent antenatal education characterizes mainly male respondents,
those aged between 21–30, with Bachelor’s degree, not married, without children and from countryside.
Nursing Topics 2012; 20 (4): 431–441
słowa kluczowe:

położna; edukacja przedporodowa; ciąża

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.