eISSN: 2300-6722
ISSN: 1899-1874
Medical Studies/Studia Medyczne
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Suplementy Rada naukowa Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
4/2018
vol. 34
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Środowiskowe uwarunkowania subiektywnej oceny zdrowia młodzieży szkół ponadgimnazjalnych

Jadwiga Krawczyńska
,
Elżbieta Zawierucha

Medical Studies/Studia Medyczne 2018; 34 (4): 296–303
Data publikacji online: 2018/12/31
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Metryki PlumX:
Wprowadzenie
W ocenie zdrowia populacji w okresie rozwojowym zaleca się wykorzystanie pozytywnych wskaźników zdrowia, w tym jakości życia związanej ze zdrowiem, z uwzględnieniem wpływu czynników środowiskowych.

Cel pracy
Ocena jakości życia związanej ze zdrowiem u młodzieży oraz przedstawienie związków pomiędzy subiektywną oceną zdrowia a wybranymi czynnikami środowiskowymi, takimi jak miejsce zamieszkania oraz typ szkoły.

Materiał i metody
Badaniem objęto 588 uczniów klas II szkół ponadgimnazjalnych – liceum ogólnokształcącego, technikum, liceum zawodowego i zasadniczej szkoły zawodowej. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki wywiadu. Narzędziem badawczym była polska wersja kwestionariusza do badania jakości życia związanej ze zdrowiem dzieci i młodzieży – KIDSCREEN 52, który umożliwia subiektywną ocenę zdrowia w 10 kategoriach.

Wyniki
W analizie związków pomiędzy poszczególnymi wymiarami jakości życia związanej ze zdrowiem a typem szkoły, do której uczęszczała młodzież objęta badaniami, stwierdzono statystycznie istotną zależność (p < 0,05) dla kategorii: samopoczucie fizyczne, samopoczucie psychiczne, obraz własnej osoby, niezależność, środowisko szkolne, akceptacja społeczna. Nie wykazano wpływu miejsca zamieszkania badanej młodzieży na wartości wyników mierzonych testem KIDSCREEN. W żadnym przypadku wynik nie był istotny statystycznie (p > 0,05).

Wnioski
Typ szkoły istotnie wpływał na subiektywną ocenę zdrowia, zwłaszcza korzystne oceny uzyskała młodzież uczęszczająca do zasadniczej szkoły zawodowej. Miejsce zamieszkania nie miało wpływu na ocenę jakości życia związanej ze zdrowiem u badanych uczniów szkół ponadgimnazjalnych.



Introduction
In order to assess the health of adolescents as they develop, it is highly recommended that positive health indicators are utilised, including health-related quality of life, while simultaneously taking into account the potential impact of their social environment.

Aim of the research
The present study has as its aim the assessment of health-related quality of life in adolescents to determine the existence of relationships between subjective assessments of health and selected environmental factors, such as place of residence and type of school.

Material and methods
The study included 588 second-year pupils from general-education, technical, vocational, and basic vocational secondary schools. The methods applied included survey and interview techniques. The research tool used was the Polish version of the KIDSCREEN 52 questionnaire, to test the health-related quality of life in children and adolescents, which allowed the authors to conduct a subjective assessment of health in terms of 10 categories, including physical and mental well-being, moods and emotions, self-perception, relationship with parents, home life, peers, social support, autonomy, school environment, social acceptance, and financial resources.

Results
As a result of the analysis of relationships between the particular dimensions of health-related quality of life and the type of school attended by the adolescents surveyed, it was stated that there exists a statistically significant dependence (p < 0.05) for categories such as physical and mental well-being, self-image, autonomy, school environment, and social acceptance. There was no impact of the place of residence of the adolescents surveyed on the values of the results measured with the KIDSCREEN questionnaire, and in no case was the result statistically significant (p > 0.05).

Conclusions
Type of school has a significant influence on the subjective assessment of health, and a particularly favourable assessment was returned by adolescents attending basic vocational school. Place of residence does not affect the assessment of health-related quality of life in the sample group.

słowa kluczowe:

subiektywna ocena zdrowia, uwarunkowania środowiskowe, młodzież

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.