eISSN: 2300-6722
ISSN: 1899-1874
Medical Studies/Studia Medyczne
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Suplementy Rada naukowa Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
3/2016
vol. 32
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł przeglądowy

Studia na Wydziale Lekarskim Uniwersytetu Stefana Batorego w Wilnie w latach 1919–1939

Małgorzata Przeniosło
1

1.
Department of Pedagogy and Arts, Institute of School Education, Jan Kochanowski University, Kielce, Poland
Medical Studies/Studia Medyczne 2016; 32 (3): 225–232
Data publikacji online: 2016/09/22
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Metryki PlumX:
Celem artykułu było zbadanie warunków i organizacji studiów na Wydziale Lekarskim Uniwersytetu Stefana Batorego (USB) w Wilnie. Interesujące było przeanalizowanie funkcjonowania Wydziału, ustalenie jego kadry, określenie ogólnych zasad studiowania w okresie międzywojennym, zbadanie przebiegu studiów lekarskich i farmaceutycznych na USB oraz ustalenie stosunku studentów do zajęć. Wydział Lekarski należał do największych wydziałów na uniwersytecie pod względem liczby pracowników naukowo-dydaktycznych oraz osób studiujących. Przykładowo na początku lat 30. ubiegłego wieku miał ok. 850 studentów (ogólna liczba studiujących na USB wynosiła ok. 3500). W tym czasie Wydział zatrudniał 23 profesorów, miał 14 katedr zwyczajnych i 9 nadzwyczajnych. Studenci Wydziału Lekarskiego należeli do najbardziej „zapracowanych” na uczelni, studia medyczne były bowiem zdecydowanie najtrudniejsze, zarówno ze względu na skomplikowanie i różnorodność zajęć teoretycznych oraz praktycznych, jak i dużą liczbę egzaminów. Studia trwały 16 trymestrów, wprowadzono najwięcej przedmiotów egzaminacyjnych – 20, a ponadto 5, z których przewidziano kolokwia.

In the article I aimed to examine the conditions and the organisation of the studies at the Faculty of Medicine at the Stefan Batory University (SBU) in Vilnius. Therefore, it became my interest to analyse the functioning of the Faculty and to determine their academic team. Also, it was crucial to define the general rules of study in the interwar period, examine the course of medical and pharmaceutical studies at the SBU, and determine the level of student commitment. The students of the Faculty of Medicine were among the most ‘busy’ at the university. Medical studies were by far the most difficult, both due to the complexity and diversity of theoretical and practical classes, as well as the large number of exams. The studies lasted 16 trimesters, the number of subjects ending in an exam was the highest – 20, and there were 5 subjects which ended in a test.
słowa kluczowe:

historia medycyny, studia medyczne, uniwersytety w II Rzeczypospolitej

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.