en ENGLISH
eISSN: 2299-8284
ISSN: 1233-9989
Nursing Problems / Problemy Pielęgniarstwa
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
2/2015
vol. 23
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Wiedza i postawy pielęgniarek po ukończeniu szkolenia specjalizacyjnego z pielęgniarstwa epidemiologicznego wobec praktyki zawodowej opartej na dowodach naukowych — doniesienie wstępne

Jarosława Belowska
1
,
Mariusz Panczyk
1
,
Aleksander Zarzeka
2
,
Halina Żmuda-Trzebiatowska
2
,
Barbara Kot-Doniec
2
,
Joanna Gotlib
1

1.
Zakład Dydaktyki i Efektów Kształcenia, Wydział Nauki o Zdrowiu, Warszawski Uniwersytet Medyczny
2.
Medical University in Warsaw
Data publikacji online: 2015/10/01
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Metryki PlumX:

 


Wstęp. Zagadnienia związane z kontrolą zakażeń szpitalnych mają szczególne znaczenie i są jednym z ważniejszych problemów w zarządzaniu placówkami opieki zdrowotnej. Wprowadzanie efektywnych metod kontroli zakażeń wymaga uzyskania przez pielęgniarki epidemiologiczne wiedzy związanej z praktyką pielęgniarską opartą na faktach naukowych.


Cel. Celem pracy była ocena wiedzy, postaw i umiejętności zastosowania Evidence-Based Practice (EBP) w codziennej praktyce zawodowej przez pielęgniarki po odbyciu szkolenia specjalizacyjnego z pielęgniarstwa epidemiologicznego.


Materiał i metody. Trzydzieści siedem pielęgniarek biorących udział w egzaminie specjalizacyjnym z pielęgniarstwa epidemiologicznego (1 mężczyzna); odsetek zwrotu ankiet 86%. Średni wiek 44,62 lata (min. 30, maks. 57, SD = 6,20), średni staż pracy 22,19 lata (min. 8, maks. 32, SD = 6,59). Dwadzieścia dwie osoby posiadały tytuł magistra. Standaryzowany kwestionariusz Evidence-Based Practice (EBP) Profile Questionnaire, analiza ilościowa i jakościowa.


Wyniki. Dwadzieścia sześć pielęgniarek ma świadomość znaczenia i rozwoju EBP w pielęgniarstwie i korzyści wynikających z jego stosowania. Trzynaście osób nigdy nie oceniło poprawności metodologicznej wykorzystanej literatury naukowej oraz nie odniosło jej do własnej diagnozy (12). Mimo że 21 pielęgniarek deklarowało umiejętność uzyskania dostępu do dowodów naukowych oraz korzystania z elektronicznych baz piśmiennictwa naukowego (27), aż 13 przyznało, że czyta wyniki opublikowanych badań naukowych raz w miesiącu lub rzadziej.


Wnioski.



  1. W związku z intensywnym rozwojem pielęgniarstwa epidemiologicznego i przewidywanym zwiększonym zapotrzebowaniem na usługi pielęgniarskie w tej dziedzinie, istnieje konieczność pilnego uzupełnienia wiedzy i umiejętności pielęgniarek dotyczących EBP.

  2. 2. Brak dostatecznej wiedzy pielęgniarek na temat metodologii badań naukowych wymaga zmian systemowych zarówno w kształceniu studentów na kierunku pielęgniarstwo, jak i w programach specjalizacyjnych kształcenia podyplomowego z epidemiologii.


Problemy Pielęgniarstwa 2015; 23 (2): 150–159


 



 


Introduction. The issues related to the control of nosocomial infections have a particular significance and are one of the most important problems in healthcare facilities management. The introduction of effective methods of infection control requires the knowledge of epidemiological nurses towards the practice based on scientific facts.


Aim. The assessment of knowledge, attitudes and ability to apply Evidence-Based Practice (EBP) in daily practice by nurses after completing the specialized training in epidemiological nursing.


Material and methods. 37 nurses participating in the exam of epidemiological nursing (1 man); the percentage of survey return 86%. Mean age 44,62 years (min. 30, max. 57, SD = 6,20), mean length of service 22,19 years (min. 8, max. 32, SD = 6,59). 22 nurses had a master’s degree. A standardized questionnaire Evidence-Based Practice (EBP) Profile Questionnaire, quantitative and qualitative analysis.


Results. 26 nurses are aware of the importance and development of EBP in nursing and the benefits of its use. 13 nurses have never rated the methodological correctness of the scientific literature and have not related them to their diagnosis (12). Although 21 nurses declared the ability to gain access to the scientific evidence and the use of electronic database (27), 13 admitted that reads the published results of scientific studies once a month or less.


Conclusions.



  1. According to the intensive development of epidemiological nursing and predicted increased demand of nursing services in this field, there is the urgent need to supplement the knowledge and skills of nurses about EBP.

  2. The lack of nurses’ sufficient knowledge about the methodology of scientific research requires systemic changes in majoring education in nursing and in the programs of postgraduate epidemiology education.


Nursing Topics 2015; 23 (2):150–159


 

słowa kluczowe:

praktyka pielęgniarska oparta na faktach; opieka pielęgniarska; epidemiologia

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.