eISSN: 2300-6722
ISSN: 1899-1874
Medical Studies/Studia Medyczne
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Suplementy Rada naukowa Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
1/2014
vol. 30
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Wpływ ćwiczeń funkcjonalnych z wykorzystaniem powierzchni niestabilnych na równowagę statyczną młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną – doniesienie wstępne

Edyta Mikołajczyk
,
Agnieszka Jankowicz-Szymańska

Studia Medyczne 2014; 30 (1): 1–5
Data publikacji online: 2014/04/01
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Metryki PlumX:
Wstęp: Niezależna i bezpieczna mobilność ma istotne znaczenie dla udziału w życiu społecznym i codziennych aktywnościach. U osób niepełnosprawnych intelektualnie częstym problemem jest zmniejszone poczucie zrównoważonej postawy ciała.

Cel pracy: Zbadanie jakości równowagi statycznej młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną umiarkowanego stopnia po przeprowadzeniu 12-tygodniowego programu ćwiczeń funkcjonalnych z wykorzystaniem powierzchni niestabilnych.

Materiał i metody: Jakość równowagi oceniono przy użyciu platformy stabilometrycznej Alfa AC International East (dystrybutor P.H.U. Technomex). W badaniach uczestniczyło 34 dzieci w wieku 14–16 lat, które podzielono na dwie grupy: pierwsza uczestniczyła w 12-tygodniowym programie ćwiczeń funkcjonalnych z wykorzystaniem powierzchni niestabilnych, natomiast druga stanowiła grupę kontrolną.

Wyniki: Statystycznie istotną różnicę (p < 0,05) pomiędzy wynikami osób z grupy eksperymentalnej w porównaniu z grupą kontrolną zaobserwowano po zakończeniu programu ćwiczeń dla pola powierzchni w warunkach oczu zamkniętych. Zaproponowany program ćwiczeń znacząco (p < 0,05) wpłynął na zmniejszenie się długości ścieżki w badaniu równowagi w warunkach oczu otwartych. Różnic tych nie zanotowano w grupie kontrolnej. Po wyłączeniu kontroli wzroku w badaniu w grupie eksperymentalnej stwierdzono istotne statystycznie (p < 0,05) skrócenie się długości ścieżki oraz zmniejszenie się pola powierzchni zakreślonego przez środek nacisku.

Wnioski: Zaproponowany program ćwiczeń wpłynął na poprawę równowagi statycznej młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie uczestniczącej regularnie w zajęciach. Wyniki badań zachęcają do ich kontynuacji.

Introduction: Independent and safe mobility considerably affects social functioning and performing activities of daily living (ADL). People with intellectual disabilities commonly have a reduced sense of balanced posture.

Aim of the research study: Examination static balance in adolescents with moderate intellectual disabilities under the influence of a 12-week programme of functional exercises on unstable surfaces.

Material and methods: Static balance was assessed on an Alfa stabilometric platform. A total of 34 adolescents, aged 14–16 years, were involved in the tests. They were divided into two groups: group one took part in a 12-week exercise programme, and group two constituted a control group.

Results: A statistically significant difference (p < 0.05) between the scores of the experimental and control group was revealed after the termination of the exercise programme, and it related to the Centre of Pressure (COP) surface area in the balance assessment test with eyes closed. The suggested battery of exercises considerably (p < 0.05) affected the shortening of the path length in the balance assessment test with eyes open. Those differences were not observed in the control group. The experimental group boasted a statistically significant (p < 0.05) shortening of the path length and a smaller surface area covered by the COP in exercises with eyes closed.

Conclusions: The suggested training programme improved static balance in intellectually disabled adolescents who took part in regular exercise sessions.
słowa kluczowe:

niepełnosprawność intelektualna, ćwiczenia funkcjonalne, równowaga statyczna

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.