en ENGLISH
eISSN: 2299-8284
ISSN: 1233-9989
Nursing Problems / Problemy Pielęgniarstwa
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
1/2016
vol. 24
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Wyniki kwalifikacji kandydatów na studia a osiągnięcia edukacyjne podczas studiów drugiego stopnia na kierunku położnictwo — badanie predykcyjne jednoośrodkowe

Mariusz Panczyk
1
,
Jarosława Belowska
1
,
Henryk Rebandel
1
,
Joanna Gotlib
1

1.
Zakład Dydaktyki i Efektów Kształcenia, Wydział Nauki o Zdrowiu, Warszawski Uniwersytet Medyczny
Data publikacji online: 2016/06/17
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Metryki PlumX:

Wstęp. Aby w ramach studiów drugiego stopnia kształcić studentów, którzy w przyszłości mają osiągać znaczące sukcesy na wyższych szczeblach kariery zawodowej, konieczne jest dążenie do uzyskania efektywnego sposobu wyboru najlepszych kandydatów.


Cel pracy. Ocena trafności predykcyjnej kryteriów kwalifikacji kandydatów na studia stacjonarne drugiego stopnia na kierunek położnictwo na Wydziale Nauki o Zdrowiu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego (WUM).


Materiał i metody. Przeanalizowano dane dotyczące pięciu roczników studentek (n = 170, 100% kobiet), które rozpoczęły i ukończyły stacjonarne studia drugiego stopnia na kierunku położnictwo w okresie 2008/2009–2013/2014. Zgromadzono dane socjo-demograficzne (wiek, miejscowość pochodzenia, rodzaj zdanej matury, uczelnia, na której ukończono studia I stopnia), wyniki kwalifikacji na studia (średnie ocen ze studiów I stopnia), osiągnięcia w toku studiów drugiego stopnia (średnia z toku studiów oraz z zakresu opieki specjalistycznej). Do predykcji wykorzystano modele regresji wielorakiej; obliczenia w pakiecie STATISTICA 12.5 z modułem „Zestaw PLUS”.


Wyniki. Ukończenie WUM na studiach pierwszego stopnia przyczyniało się do uzyskania przez studenta istotnie lepszych wyników w toku kształcenia na studiach drugiego stopnia. Oba kryteria kwalifikacyjne były istotnymi predyktorami sukcesu w trakcie studiów. Średnia ocen z toku studiów pierwszego stopnia wykazywała silniejszy wpływ na osiągnięcia podczas studiów drugiego stopnia niż wynik testowego egzaminu wstępnego.


Wnioski. 1. Stosowane na WUM kryteria kwalifikacji na studia stacjonarne drugiego stopnia na kierunek położnictwo spełniają założenie trafności predykcyjnej. 2. Koniczne jest dalsze monitorowanie jakości rekrutacji oraz rozszerzenie przyszłych analiz o dane pochodzące ze śledzenia losów zawodowych absolwentów tego kierunku studiów.



Introduction. The desire to achieve an effective method of selecting the best candidates is necessary to educate students who have in the future to achieve significant success in the higher levels of career.


Aim. Evaluation of predictive validity of admission criteria for candidates for full-time second-level studies in Midwifery at the Faculty of Health Sciences, Medical University of Warsaw (MUW).


Material and methods. Five classes (years) of female students (n = 170), who started and completed their full-time studies of second-level in Midwifery between 2008/2009 and 2013/2014; socio-demographic data was collected (age, place of birth, type of matriculation exam, and university studies completed as the first degree), the admission results for studies (average grades from the first degree studies), the achievements in the course of the second-level (average of the course of study and the field of specialist care). Multiple regression models were used for prediction; calculation were performed in STATISTICA 12.5 with a PLUS suit (Zestaw PLUS).


Results. Completing the course of the first-level at the MUW contributed to achieving significantly better results in the course of the second-level education; both of the qualification criteria were significant predictors of success in the course of studies; the average grade from the first-level studies showed stronger influence on the achievements during the second-level studies than the results of the admission examination.


Conclusions. 1. The admission criteria used for full-time second degree studies in Midwifery at the MUW meet the predictive relevance assumption. 2. It is necessary to further monitor the quality of recruitment and to expand the future analyses with data from the tracking of graduates of this field of study.

słowa kluczowe:

położnictwo; pomiar edukacyjny; szkolnictwo wyższe; kryteria przyjęć do szkoły

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.