eISSN: 2300-6722
ISSN: 1899-1874
Medical Studies/Studia Medyczne
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Suplementy Rada naukowa Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
2/2022
vol. 38
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Wzajemne współwystępowanie poszczególnych zaburzeń regulacji procesów sensorycznych (RDSP) u dzieci w wieku szkolnym

Bartosz Bagrowski
1, 2
,
Michalina T. Olesińska
3

1.
Day Rehabilitation Center for Children, Gynecology and Obstetrics Clinical Hospital, Poznan University of Medical Sciences, Poznan, Poland Head of the Department: Prof. Maciej Wilczak
2.
Faculty of Social Studies, University of Security in Poznan, Poznan, Poland Head of the Faculty: Sebastian Niedzwiecki PhD
3.
Obstetrics Scientific Association, Poznan University of Medical Sciences, Poznan, Poland Head of the Association: Katarzyna Wszołek PhD
Medical Studies/Studia Medyczne 2022; 38 (2): 89–94
Data publikacji online: 2022/06/30
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Metryki PlumX:
Wprowadzenie
Bardzo ważnym elementem rozwoju układu nerwowego jest integracja sensoryczna, czyli organizowanie i interpretowanie bodźców sensorycznych oraz wykorzystywanie przetworzonych informacji w celowym działaniu. Zaburzenie procesów integracji sensorycznej na którymkolwiek etapie jej kształtowania może skutkować dysfunkcjami w zakresie kształtowania złożonych funkcji motorycznych oraz autoregulacji zachowania i koncentracji uwagi poznawczej.

Cel pracy
Zbadanie współwystępowania lub współzależności pomiędzy poszczególnymi zaburzeniami regulacji procesów sensorycznych (RDSP) u dzieci w wieku szkolnym.

Materiał i metody
Badanie przeprowadzono w grupie 104 dzieci w wieku 6–15 lat za pomocą standaryzowanego kwestionariusza sensomotorycznego wypełnianego przez ich rodziców lub opiekunów prawnych z zachowaniem wszelkich zasad zgodnych z good clinical practice. Następnie dokonano analizy korelacji pomiędzy występowaniem poszczególnych RDSP.

Wyniki
Analiza korelacji wykazała, że wiele RDSP jest ze sobą skorelowanych istotnie statystycznie, co znajduje potwierdzenie również w innych publikacjach. Stwierdzono związek pomiędzy poszczególnymi RDSP a zaburzeniami koordynacji ruchowej oraz zaburzeniami uwagi poznawczej i zachowania (autokontroli).

Wnioski
Przeprowadzone badanie, poprzez wskazanie na istotne korelacje pomiędzy poszczególnymi RDSP, może się przyczynić do lepszej kontroli nad neurorozwojem dzieci i młodzieży, a także do wspomagania ich rozwoju psychomotorycznego przez psychologów, fizjoterapeutów czy pedagogów, a także przez rodziców lub opiekunów. Korelacje pomiędzy RDSP a zaburzeniami zdolności koordynacyjnych oraz funkcji poznawczych wskazują na integralność układu nerwowego oraz istotne dla rozwoju dziecka powiązania pomiędzy sferą motoryczną a psychiczną.



Introduction
A very important element in the development of the nervous system is sensory integration, i.e. organizing and interpreting sensory stimuli and using processed information in a deliberate action. Disruption of the processes of sensory integration at any stage of its formation may result in dysfunctions in the development of complex motor functions as well as self-regulation of behaviour and concentration of cognitive attention.

Aim of the research
To investigate the coexistence and correlation between regulation disorders of sensory processes (RDSP) in school-age children.

Material and methods
The study was conducted on a group of 104 children aged 6–15 years using a standardized sensorimotor questionnaire completed by their parents or legal guardians in compliance with all the principles consistent with Good Clinical Practice. Then, the correlation between the occurrence of individual RDSPs was analysed.

Results
Correlation analysis showed that many RDSPs are statistically significantly correlated with each other, which is also confirmed in other publications. A special relationship has been demonstrated between individual RDSPs and disturbances in motor coordination and disturbances in cognitive attention and behaviour (self-control).

Conclusions
The study, by showing significant correlations between individual RDSPs, may contribute to better control over the neurodevelopment of children and adolescents, as well as helping to support their psychomotor development through psychologists, physiotherapists, or educators, as well as by parents/guardians. Correlations between RDSP and impaired coordination skills and cognitive functions indicate the integrity of the nervous system and the links between the motor and mental spheres that are important for a child’s development.

słowa kluczowe:

uwaga poznawcza, układ nerwowy, neurorozwój, sensomotoryka, integracja sensoryczna

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.