en ENGLISH
eISSN: 2299-8284
ISSN: 1233-9989
Nursing Problems / Problemy Pielęgniarstwa
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
3/2008
vol. 16
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Analiza kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych na północno-wschodnim Mazowszu

Alicja Palczewska
1

1.
Stowarzyszenie Pielęgniarek i Położnych na Rzecz Promocji Zawodu i Praw Kobiet OAZA w Ostrołęce
Data publikacji online: 2008/05/05
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 

Wstęp. Stowarzyszenie Pielęgniarek i Położnych na Rzecz Promocji Zawodu i Praw Kobiet OAZA zrealizowało
w 2007 roku współfinansowany przez Unię Europejską oraz budżet państwa projekt: „Kształcenie podyplomowe
dla pielęgniarek i położnych”. Z bezpłatnych szkoleń skorzystało 116 pielęgniarek i położnych.

Cel pracy. Celem pracy było dokonanie oceny jakości kształcenia podyplomowego oraz czynników
motywujących do podejmowania czynnego uczestnictwa w szkoleniach.

Materiał i metody. Do przeprowadzenia badań zastosowano metodę sondażu diagnostycznego
z wykorzystanym autorskich kwestionariuszy ankiety. W ocenie czynników motywacyjnych wzięło udział
179 osób, natomiast w ewaluacji jakości kształcenia 116.

Wyniki i wnioski. W pracy przedstawiono analizę czynników motywacyjnych osób chętnych do uczestnictwa
w różnych formach szkoleń podyplomowych, a także dokonano oceny jakości kształcenia na podstawie
ankiet ewaluacyjnych, wypełnionych przez uczestników po ukończeniu kursów. Wyniki badań wskazują
na różne rodzaje motywacji do podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez pielęgniarki i położne. Istotna
jest także ocena realizacji szkoleń, a przedstawiony materiał badawczy może posłużyć organizatorom kształcenia
jako pomysł do wykorzystania narzędzi do oceny jakości podejmowanych działań.


Introduction. The Association of Nurses and Midwives for the Promotion of the Profession and Women’s
Rights OAZA organized in year 2007 a project called: «Postgraduate Education of Nurses and
Midwives, which was co-financed by the European Union and the state budget. 116 nurses and midwives
took part in the cost-free trainings.

Aim. The objective of the paper was to evaluate the quality of postgraduate education and the factors
that encourage participation in courses.

Material and methods. A diagnostic survey with author questionnaires was used to conduct the research.
179 participants evaluated motivating factors and 116 - the quality of the courses.

Results and conclusions. The research presents the analysis of the factors that encourage participation in
various forms of postgraduate education as well as the evaluation of the quality of the courses. The opinion
was based on the questionnaires filled up by the participants at the end of the training. The results indicate a
variety of factors that influence on nurses and midwives to increase their professional qualifications. The
evaluation of the realization of the courses is also important, and the presented research may serve for
education organizers as an example of how they could use tools to evaluate the quality of their activities.
słowa kluczowe:

kształcenie podyplomowe pielęgniarek i położnych; jakość kształcenia

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.