eISSN: 2081-2833
ISSN: 2081-0016
Medycyna Paliatywna/Palliative Medicine
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac Standardy etyczne i procedury
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
NOWOŚĆ
Portal dla onkologów!
www.eonkologia.pl
4/2011
vol. 3
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Badanie satysfakcji pacjentów i opiekunów z opieki na oddziale medycyny paliatywnej jako wskaźnik jakości opieki paliatywnej

Ewa Mrówczyńska
,
Marcin Ziółkowski
,
Rafał Kisicki
,
Andrzej Stachowiak
,
Julia Feit

Medycyna Paliatywna 2011; 4: 221–230
Data publikacji online: 2012/01/24
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Głównym celem jednostki opieki paliatywnej jest zapewnienie pacjentom i ich opiekunom możliwie najwyższej jakości opieki. Jedną z metod zarządzania przez jakość w opiece paliatywnej może być badanie satysfakcji. W Domu Sue Ryder w Bydgoszczy przeprowadza się je regularnie od czasu wdrożenia certyfikowanego systemu zarządzania jakością PN ISO 9001:2008, tj. od 2005 r. Celem pracy jest ocena jakości opieki paliatywnej w Domu Sue Ryder na podstawie wyników badania satysfakcji pacjentów i opiekunów na Oddziale Opieki Paliatywnej w latach 2009 i 2010. Analizie poddano wyniki badań satysfakcji przeprowadzonych z udziałem ankietera wśród pa­-cjentów i ich opiekunów z wykorzystaniem kwestionariusza stworzonego na potrzeby ośrodka. W badaniu uczestniczyło łącznie 70 opiekunów i pacjentów powyżej 18. roku życia, którzy byli objęci opieką stacjonarną przez co najmniej 5 dni. Badanie satysfakcji obejmowało 4 obszary: przestrzeganie praw pacjenta, kontrolę objawów, organizację opieki oraz warunki bytowe . Jedno z pytań dotyczyło globalnej oceny satysfakcji z opieki. Ponadto, pacjenci mogli swobodnie wypowiedzieć się na temat jakości opieki na Oddziale w obszarach, które nie były przedmiotem pytań. Stopień satysfakcji respondentów określano za pomocą: wskaźnika satysfakcji pacjenta (WSP) i wskaźnika satysfakcji opiekuna (WSO), które przyjmowały wartości od 0 przy braku satysfakcji do 10 przy najwyższej satysfakcji. We wszystkich badanych obszarach wskaźniki satysfakcji pacjentów i opiekunów zostały ocenione na poziomie dobrym.

The main goal of palliative care units is to provide a proper quality of care to the patients and their caregivers. One of the methods of managing through quality in palliative care may be the study of satisfaction. In Sue Ryder Home in Bydgoszcz it has been systematically carried out since the implementation of certified system of quality management PN ISO 9001:2008 in 2005. The aim of the work is to evaluate the quality of palliative care in Sue Ryder Home in 2009 and 2010. The results of the satisfaction study, conducted with the assistance of a pollster among the patients and their caregivers with the use of a questionnaire created for the center’s needs, were analysed. In the study there were 70 patients and their caregivers in total, above the age of 18, who have been receiving care for at least 5 days. The study comprised of 4 areas: respecting patients’ rights, symptom management, organization of care, living conditions. The levels of the respondents’ satisfaction were determined with indicators: patients’ satisfaction indicator, and caregivers’ satisfaction indicator, from ‘0’ to ‘10’; where ‘0’ means total dissatisfaction and ‘10’ total satisfaction. The levels of the patients’ and the caregivers’ satisfaction were graded ‘good’ in all areas.
słowa kluczowe:

satysfakcja pacjenta i opiekuna, jakość opieki paliatywnej, oddział stacjonarny, organizacja opieki, przestrzeganie praw pacjenta, kontrola objawów

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.