en ENGLISH
eISSN: 2299-8284
ISSN: 1233-9989
Nursing Problems / Problemy Pielęgniarstwa
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
4/2014
vol. 22
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Egzaminy wstępne na kierunek pielęgniarstwo studia II stopnia — rekrutacja na stacjonarne i niestacjonarne studia na uniwersytecie medycznym

Mariusz Panczyk
1
,
Bożena Ścieglińska
2
,
Magdalena Woynarowska-Sołdan
3
,
Joanna Gotlib
1

1.
Zakład Dydaktyki I Efektów Kształcenia, Wydział Nauki o Zdrowiu, Warszawski Uniwersytet Medyczny
2.
Samodzielny Publiczny Dziecięcy Szpital Kliniczny w Warszawie
3.
Zakład Zdrowia Publicznego, Wydział Nauki o Zdrowiu, Warszawski Uniwersytet Medyczny
Data publikacji online: 2015/03/12
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 

Wstęp. Warunkiem osiągnięcia w przyszłości przez absolwentów studiów II stopnia sukcesu zawodowego jest przeprowadzenie rzetelnej selekcji kandydatów na te studia.

Cel pracy. Analiza porównawcza kandydatów pod kątem uzyskanych wyników ze wstępnego testu egzaminacyjnego przeprowadzonego w Warszawskim Uniwersytecie Medycznym w latach 2009–2012, w zależności od preferowanej formy studiów II stopnia na kierunku pielęgniarstwo.

Materiał i metody. Retrospekcja obejmująca łącznie 1960 kandydatów na studia II stopnia w MUW, w tym 1157 deklarujących chęć podjęcia studiów w formie stacjonarnej (grupa FT) i 803 w formie niestacjonarnej (grupa PT).

Wyniki. Rzetelność testu egzaminacyjnego była stosunkowo niska i mieściła się w zakresie alfa od 0,429 do 0,558. Wykazano, że poziomo trudności testu, we wszystkich analizowanych rocznikach był niższy w przypadku kandydatów PT w porównaniu z FT. Ponadto, średnia suma punktów uzyskana na egzaminie wstępnym była wyższa w grupie kandydatów FT niż PT (test ANOVA, p<  0,000001). Istotnie wyższe statystycznie wyniki FT niż PT zostały zaobserwowana dla wszystkich analizowanych roczników (test post-hoc RIR Tukeya, p < 0,01).

Wnioski. Kandydaci na studia w trybie FT są lepiej przygotowani do studiów II stopnia, niż osoby preferujące system PT. Trudności z dostatecznym opanowaniem zagadnień klinicznych w grupie kandydatów na studia PT, wymagają pogłębionej analizy, także z uwzględnieniem indywidualnych uwarunkowań. Konieczne jest dążenie do poprawy jakości testu wstępnego. Należy także ponownie rozważyć rolę studiów II stopnia w kształceniu kadry pielęgniarskiej i dopasować do tego strategię rekrutacyjną uczelni medycznej.

Problemy Pielęgniarstwa 2014; 22 (4): 477–483



Introduction. Reliable selection of candidates is a prerequisite for Master’s degree graduates to achieve professional success on higher levels of nursing management in the future.

Aim of the study. Comparative analysis of candidates with reference to their scores on the admission test conducted at the Medical University of Warsaw (MUW) between 2009 and 2012 by the preferred mode of the Master’s degree programme in Nursing.

Material and methods. A retrospective study involving a total of 1960 candidates for a Master’s degree programme at the MUW, including 1157 candidates willing to take a full-time course (FT group) and 803 candidates for a part-time course (PT group). Results. Reliability of admission tests was relatively low and alpha ranged between 0.429 and 0.558. It was demonstrated that the index of test difficulty was lower in all years in the case of the PT candidates compared to the FT candidates. The mean score on the entrance exam was also higher among the FT group compared to the PT group (ANOVA test, p < 0.000001). Significantly higher scores among the FT group compared to the PT group were observed in all years of the study (post-hoc RIR Tukey test, p< 0.01).

Conclusions. Candidates for a full-time programme were better prepared for a Master’s degree course compared to those applying to a part-time programme. There is a need for a deep analysis (including also individual conditioning) of difficulties encountered by the PT candidates in sufficient mastering of clinical issues.

Nursing Topics 2014; 22 (4): 477–483

słowa kluczowe:

kryteria przyjęć; kształcenie policencjackie; studia stacjonarne; studia niestacjonarne; pomiar edukacyjny;

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.