eISSN: 2084-9850
ISSN: 1897-3116
Pielęgniarstwo Chirurgiczne i Angiologiczne/Surgical and Vascular Nursing
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac Standardy etyczne i procedury
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
1/2011
vol. 5
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Poziom satysfakcji pacjenta z opieki pielęgniarskiej na oddziałach zabiegowych

Lidia Sierpińska
,
Alina Dzirba

Pielęgniarstwo Chirurgiczne i Angiologiczne 2011; 1: 18-22
Data publikacji online: 2011/05/12
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Wstęp : Ocena satysfakcji pacjentów z pobytu w szpitalu oraz rozpoznanie ich wymagań jest istotne w procesie zarządzania zakładami opieki zdrowotnej. Wprowadzanie w szpitalach systemu zarządzania jakością umożliwia doskonalenie świadczeń medycznych i zaspokajanie potrzeb klientów. Powyższe cele można osiągnąć za pomocą skutecznych metod, technik i narzędzi. Przykładem rozpoznawania oczekiwań pacjentów w trakcie hospitalizacji jest badanie poziomu satysfakcji przy użyciu kwestionariusza ankiety.

Cel pracy : Ocena poziomu satysfakcji pacjentów z opieki pielęgniarskiej na oddziałach zabiegowych jako determinantu optymalizacji procesu zarządzania jakością świadczeń pielę­g­niarskich.

Materiał i metody : Badania przeprowadzono w pierwszym półroczu 2010 r. wśród 112 pacjentów leczonych na trzech oddziałach zabiegowych (chirurgicznym, urologicznym, ortopedycznym) 1. Szpitala Wojskowego z Przychodnią SP ZOZ w Lublinie. W badaniu posłużono się metodą sondażu diagnostycznego za pomocą anonimowego kwestionariusza ankiety.

Wyniki : Otrzymane wyniki badań pozwoliły poznać mocne i słabe strony opieki pielęgniarskiej na oddziałach zabiegowych z pozycji odbiorcy świadczeń. Obszar opieki pielęgniarskiej pacjenci oceniali bardzo dobrze i dobrze we wszystkich kryteriach szczegółowych. Wielu respondentów podało argumenty wysokich ocen. Niewielu badanych chorych oceniło opiekę pielęgniarską nisko i bardzo nisko w poszczególnych kryteriach, także nieliczni wyrazili krytyczne opinie.

Wnioski : Mimo że badanie poziomu satysfakcji pacjentów na oddziałach zabiegowych jest subiektywną oceną jakości świadczonych usług, należy je systematycznie monitorować, gdyż ukierunkowują działania kadry zarządzającej oddziału na potrzeby pacjenta.

Introduction: The evaluation of patients’ satisfaction with hospitalization, and the identification of their requirements are pivotal in the management of health establishments. The introduction of the quality management system in hospitals provides opportunities for improving medical services and fulfilling customers’ needs. These objectives can be achieved by effective methods, techniques and tools. An example of identifying patient’s expectations during hospitalization is a survey (with the aid of a questionnaire) on the level of patient satisfaction.

Aim of the study: Evaluate the level of patient satisfaction with care nursing care in hospital wards as a determinant of the process of optimization of the nursing quality management.

Material and methods: The study was conducted in the first half of 2010 among 112 patients treated in three hospital wards (surgical, urology, orthopedic) of the 1st Military Hospital with the SP ZOZ Outpatient Dep. in Lublin. The diagnostic survey method was used in the research, with the help of an anonymous questionnaire.

Results: The obtained results allow to identify the strengths and weaknesses of nursing care in hospital wards from the recipient’s perspective. The area of nursing care was evaluated very well in general and in detail. Many respondents gave arguments for high ratings. Few respondents rated low and very low the care of patients in the individual criteria, and a few expressed criticisms.

Conclusions: Although the evaluation of the level of patient satisfaction in hospital wards is subjective, it should be monitored systematically, as it helps the staff to establish the needs of patients.
słowa kluczowe:

satysfakcja pacjenta, jakość opieki pie­lęgniarskiej

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.