ISSN: 1230-2813
Advances in Psychiatry and Neurology/Postępy Psychiatrii i Neurologii
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
SCImago Journal & Country Rank
3/2017
vol. 26
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
więcej
 
 
streszczenie artykułu:
Opis przypadku

Przewlekle zaburzenia lękowe po przebyciu ostrej niealergicznej reakcji na penicylinę – opis przypadku

Irena Wojciechowska
,
Katarzyna Jędryszczak
,
Tomasz Pawłowski

Adv Psychiatry Neurol 2017; 26 (3): 179-183
Data publikacji online: 2017/09/30
Pełna treść artykułu
Pobierz cytowanie
ENW
EndNote
BIB
JabRef, Mendeley
RIS
Papers, Reference Manager, RefWorks, Zotero
AMA
APA
Chicago
Harvard
MLA
Vancouver
 
Cel: Opisano przypadek pacjenta, u którego konsekwencją wystąpienia działań niepożądanych po podaniu penicyliny prokainowej były przewlekłe zaburzenia lękowe.

Opis przypadku: Po podaniu penicyliny prokainowej u pacjenta wystąpiły objawy charakterystyczne dla zespołu Hoignégo. Nasilone były: szum i świsty w uszach, zaburzenia widzenia, zawroty głowy oraz lęk przed śmiercią. Od momentu wystąpienia ostrej niealergicznej reakcji na penicylinę zaczęły narastać objawy zaburzeń lękowych z napadami lęku, którym towarzyszyły nasilone objawy somatyczne. Objawy te przypominały przebyty zespół Hoignégo. Pomimo leczenia pacjent nadal zgłasza pojawiające się z różnym natężeniem dolegliwości.

Komentarz: W różnicowaniu należy brać pod uwagę możliwość wystąpienia psychiatrycznych następstw stosowania niektórych leków oraz objąć pacjentów odpowiednią opieką.

Purpose: Discussion of a case of adverse effects, like chronic anxiety disorders, following the administration of procaine penicillin.

Case description: After procaine penicillin injection, the patient developed symptoms of the Hoigné syndrome, the most intense of which were dizziness and tinnitus, blurred vision and strong fear of death. Since the acute non-allergic reaction to penicillin occurred, panic disorder with severe somatic symptoms revealed and escalated. Those symptoms resembled the past Hoigné syndrome. Despite the treatment, the patient still reported ailments appearing with varying intensity.

Comment: Psychiatric consequences of a reaction to some medication should be considered. Suitable care to those patients is necessary.
słowa kluczowe:

zaburzenia lękowe, napady lęku, ostra niealergiczna reakcja na penicylinę

POLECAMY
© 2019 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.
PayU - płatności internetowe