eISSN: 2084-9850
ISSN: 1897-3116
Pielęgniarstwo Chirurgiczne i Angiologiczne/Surgical and Vascular Nursing
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac Standardy etyczne i procedury
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
3/2008
vol. 2
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:

Subiektywna ocena wybranych aspektów satysfakcji z pobytu w szpitalu pacjentów oddziałów zabiegowych

Tadeusz P. Wasilewski

Pielęgniarstwo Chirurgiczne i Angiologiczne 2008; 3: 81–86
Data publikacji online: 2008/09/18
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Systematyczne dokonywanie oceny opieki, jaką podejmuje zespół terapeutyczny wobec pacjenta, wydaje się dzisiaj możliwością doskonalenia całego systemu ochrony zdrowia oraz poszczególnych jego elementów. Zapewnienie pacjentom zadowalającego dostępu do usług medycznych oraz opieki o jak najwyższym poziomie, odpowiadającej ich potrzebom oraz spełniającej pokładane w niej nadzieje, to bardzo istotny czynnik satysfakcji chorego z opieki medycznej. Satysfakcja pacjenta z opieki medycznej jest stanem emocjonalnym i poznawczym wynikającym z realizacji przez personel potrzeb emocjonalnych i medycznych, a także umiejętności rozwiązywania i rozstrzygania wielu problemów pacjenta. Celem prezentowanej pracy była ocena wybranych aspektów satysfakcji z pobytu w szpitalu, dokonywana przez pacjentów oddziałów zabiegowych. Badania przeprowadzono w latach 2006–2007 wśród 70 pacjentów hospitalizowanych w Klinice Neurochirurgii i Neurochirurgii Dziecięcej, Klinice Chirurgii Ogólnej i Transplantologii, SP SK Nr 4 oraz Klinice Chirurgii Naczyń SP SK Nr 1 w Lublinie. W celu dokonania oceny satysfakcji z opieki wykorzystano Kwestionariusz satysfakcji z pobytu w szpitalu. Przeprowadzone badania wykazały, iż zdecydowana większość pacjentów w badanych placówkach była usatysfakcjonowana warunkami hotelowymi, jakie oferuje szpital, a wśród nich pomieszczeniami oddziału, zapewnionymi warunkami czystości osobistej, odpoczynku i snu. Wysoki odsetek pacjentów był zadowolony z pomocy, jaką otrzymywali pacjenci od personelu pielęgniarskiego w zakresie rozwiązywania problemów pielęgnacyjnych.

A systematic assessment of care taken by a therapeutic team towards a patient seems to be an opportunity to improve the whole system of health protection and its individual components. The fact that a patient has easy and satisfactory access to medical service and care of the highest quality contributes significantly to gaining immense satisfaction from medical care. Such patient satisfaction is expressed by emotional and cognitive states resulting from the realization of medical and emotional needs fulfilled by medical staff. This contentment also stems from solving of patients’ problems. The presented study aimed to assess selected aspects of satisfaction drawn from hospitalization of patients in operative departments. The investigation was carried out in the years 2006-2007 and encompassed 70 hospitalized patients in the Clinic of General and Transplant Surgery, Clinic of Children’s Neurosurgery SP SK No. 4, and the Clinic Of Vessel Surgery SP SK No. 1 in Lublin. To evaluate the satisfaction of care, a questionnaire of hospital stay satisfaction was used. The investigation carried out revealed that a vast majority of patients treated in medical units were contented with the hotel-like conditions offered by hospitals. They seemed content with rest, rooms, hygiene and quality and number of meals.
słowa kluczowe:

satysfakcja z opieki, jakość opieki pielęgniarskiej, pacjent, pielęgniarka

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.