en ENGLISH
eISSN: 2300-8660
ISSN: 0031-3939
Pediatria Polska - Polish Journal of Paediatrics
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Bazy indeksacyjne Kontakt Zasady publikacji prac Standardy etyczne i procedury
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
SCImago Journal & Country Rank
3/2018
vol. 93
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Psychospołeczne funkcjonowanie dzieci i młodzieży z chorobą refluksową przełyku

Paulina Marczyńska
,
Mieczysława Czerwionka-Szaflarska
,
Aneta Krogulska

Pediatr Pol 2018; 93 (3): 229–235
Data publikacji online: 2018/07/20
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Metryki PlumX:
Wstęp
Choroba refluksowa przełyku (GERD) to zespół objawów i zmian morfologicznych występujących w następstwie patologicznego refluksu żołądkowo-przełykowego. Wśród wielu czynników, które mogą mieć wpływ na przebieg GERD, wymienia się także czynniki psychologiczne.

Cel pracy
Celem zaplanowanego badania było ustalenie, czy dzieci i młodzież leczone z powodu GERD różnią się od zdrowych rówieśników w zakresie ekspresji gniewu, lęku oraz funkcjonowania szkolnego.

Materiał i metody
Badaniem objęto 104 pacjentów od 9. do 17 roku życia z GERD. Grupę porównawczą stanowiło 81 ochotników w tym samym wieku bez dolegliwości związanych z GERD. Zastosowano kwestionariusz „Ja i moja szkoła”, skalę ekspresji gniewu SEG, inwentarz stanu i cechy lęku dla dzieci STAIC.

Wyniki
Wyniki wymiaru „Gniew zewnętrzny” u dzieci z GERD z dominującymi epizodami kwaśnymi były istotnie statystycznie niższe w porównaniu z wynikami dzieci z dominującymi epizodami mieszanymi i grupy porównawczej. W aspekcie funkcjonowania szkolnego oraz poziomu lęku stanu i lęku cechy pacjenci z GERD nie różnili się istotnie statystycznie od grupy porównawczej.

Wnioski
Choroba refluksowa przełyku nie miała wpływu na poziomu lęku, motywacji do nauki oraz lęku szkolnego. Dzieci z dominującymi epizodami kwaśnymi rzadziej ujawniały gniew w zachowaniach agresywnych, co może oznaczać, że ten rodzaj refluksu powoduje uległe zachowania oraz pasywne radzenie sobie z chorobą. Analiza istotnych aspektów psychospołecznych funkcjonowania dzieci i młodzieży z chorobą refluksową przełyku wraz z ukierunkowanym wsparciem psychologicznym może wpływać na poprawę jakości życia chorych.



Introduction
Gastroesophageal reflux disease (GERD) is a syndrome of symptoms and morphological changes following gastroesophageal reflux. Among the many factors that may be responsible for the occurrence of gastroesophageal reflux disease, psychological ones are often mentioned.

Aim of the study
The aim of the planned study was to determine whether children and adolescents treated for gastroesophageal reflux disease are different from healthy ones in expressing anger and anxiety, and in school functioning.

Material and Methods
The study included 104 patients from 9 to 17 years of age with GERD. The comparative group consisted of 81 healthy volunteers of the same age without GERD. The following research methods were used: “Me and My School” Questionnaire, Anger Expression Scale SEG, STAIC.

Results
The results of external anger scores in children with reflux disease with predominant acid episodes were statistically significantly lower in comparison to those of predominantly mixed episodes and comparative children. As for school functioning, anxiety state, and anxiety trait, GERD patients did not differ significantly from the comparative group.

Conclusions
Gastroesophageal reflux disease did not affect anxiety levels, motivation for learning, or school anxiety. Predominant acid episodes in children have made them less likely to reveal anger in aggressive behaviour, which may indicate that this type of reflux, as more oppressive, causes subdued behaviour and passive coping with the illness. An analysis of the important psychosocial aspects of the functioning of children and adolescents with gastroesophageal reflux disease together with targeted psychological support can, to a large extent, contribute to improving the quality of patients’ lives.

słowa kluczowe:

choroba refluksowa przełyku, lęk, gniew, motywacja do nauki, lęk szkolny