Strefa porad prawnych: system IOWISZ- kto pierwszy ten lepszy?

Udostępnij:
Prezentujemy kolejny casus w cyklu: Strefa porad prawnych. Do kancelarii "Kondrat i Partnerzy" wpłynęło pytanie od dyrektora jednego ze szpitali w Małopolsce dotyczące systemu IOWISZ. Czy podobny wniosek o środki w ramach programu sąsiadującej konkurencji może wpływać na ostateczną ocenę szpitala?
Jestem dyrektorem szpitala w Małopolsce. Od wielu lat wiadomo, że w województwie jest niedobór świadczeń z zakresu geriatrii. Dlatego mam już zaawansowany projekt reorganizacji oddziałów, aby zwiększyć liczbę łóżek geriatrycznych. Będę występował o środki z Regionalnego Programu Operacyjnego. Wiem, że muszę uzyskać pozytywną opinię o celowości inwestycji w systemie IOWISZ. Spełniam warunki priorytetu nr 9 dla regionalnej polityki zdrowotnej województwa małopolskiego, ale odległy o 40 km szpital powiatowy też je zapewne spełnia. Czy wniosek konkurencji będzie jakoś wpływał na naszą ocenę?

ODPOWIEDŹ:
Złożenie wniosku o wydanie pozytywnej opinii o celowości inwestycji w sektorze zdrowia przez odległy o 40 km szpital powiatowy (w ramach tego samego regionalnego priorytetu, tj. z zakresu geriatrii) powinno wpłynąć na wydanie opinii dla innego małopolskiego szpitala.
Jeśli taki szpital otrzyma pozytywną opinię wcześniej niż szpital Czytelnika to możliwe, że on jej już nie dostanie, gdyż pacjentom w danym regionie zostanie zapewniona odpowiednia liczba łóżek. Należy więc jak najszybciej złożyć wniosek w celu uprzedzenia ewentualnej konkurencji.

UZASADNIENIE:
Wniosek składa się do właściwego wojewody, w zależności od tego, na jakim terenie jest lub będzie realizowana inwestycja. Wydaje on opinię w ciągu 45 dni od dnia wpływu kompletnego wniosku. Opinia ta wydawana jest na podstawie informacji przedstawionych we wniosku oraz formularzu IOWISZ, regionalnych priorytetów polityki zdrowotnej, regionalnych map potrzeb zdrowotnych oraz danych z rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą. Ponadto, przy wydawaniu opinii, wojewoda uwzględnia także opinię NFZ oraz, co równie istotne, informacje z innych, już złożonych wniosków oraz wydanych opinii.
Przed złożeniem wniosku należy wnikliwie przeanalizować priorytety dla województwa małopolskiego, gdyż wpływ na wydanie opinii mają takie okoliczności jak np. odległość placówki od pacjenta. Zgodnie z powyższymi priorytetami oddziały geriatryczne powinny znajdować się „w promieniu 30 km”. W niniejszej sprawie zaś placówki położone są ok. 40 km od siebie. Zatem jeśli punktem odniesienia jest pacjent, a nie szpital, to neutralna dla szpitala Czytelnika będzie inwestycja znajdująca się od niego w odległości co najmniej 60 km.
Możliwe, że inne konkurencyjne placówki również złożą wnioski, a ich inwestycje będą realizowane w tym samym obrębie 30 km od pacjenta i może się okazać, że określony priorytet na danym obszarze został już zaspokojony. Zapotrzebowanie na łóżka geriatryczne różni się także na poszczególnych obszarach, np. w Krakowie, Tarnowie, Gorlicach, itd.
Co więcej, szpital, który złoży wniosek później, może już nie spełniać poszczególnych kryteriów z formularza IOWISZ, takich jak: odpowiadanie priorytetom dla regionalnej polityki zdrowotnej, zaspokajanie potrzeb, które dotychczas nie były zaspokajane czy też wpływ na niwelowanie różnic w dostępie doświadczeń gwarantowanych. Dane potrzeby czy dostęp do świadczeń mogą zostać zapewnione przez szpital, który wcześniej uzyskał pozytywną opinię.
Nadmienić należy, że składając wniosek o dofinansowanie ze środków UE, w tym z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 i to zarówno w trybie postępowania konkursowego, jak i pozakonkursowego , zgodnie z ich regulaminami, trzeba do niego dołączyć ważną, pozytywną opinię. Jest to warunek formalny, którego niezachowanie spowoduje odrzucenie tegoż wniosku. Jeśli zatem szpital nie otrzyma pozytywnej opinii, straci szansę na uzyskanie funduszy unijnych na realizację wspomnianej inwestycji.

PODSTAWA PRAWNA:

1. art. 95 a – 95 h Ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U.2016.1793)
2. art. 38, 41 Ustawy z 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz.U.2016.217)
3. Regionalne Priorytety Polityki Zdrowotnej dla Województwa Małopolskiego na okres od 30 czerwca 2016 do 31 grudnia 2018 r.
4. Regionalny Program Operacyjny Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020
5. str. 571 - 579 Opisu Osi Priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.

Natalia Dyda, aplikant radcowski, Kancelaria KONDRAT i Partnerzy
Sławomir Molęda, partner, Kancelaria KONDRAT i Partnerzy
www.kondrat.pl
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.