eISSN: 1897-4317
ISSN: 1895-5770
Gastroenterology Review/Przegląd Gastroenterologiczny
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
NOWOŚĆ
Portal dla gastroenterologów!
www.egastroenterologia.pl
SCImago Journal & Country Rank
5/2011
vol. 6
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Nastawienie osób z nieswoistym zapaleniem jelit do żywności zawierającej składniki bioaktywne

Krystyna Szymandera-Buszka
,
Katarzyna Waszkowiak
,
Anna Jędrusek-Golińska
,
Marzanna Hęś

Przegląd Gastroenterologiczny 2011; 6 (5): 316–322
Data publikacji online: 2011/11/11
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Metryki PlumX:
Cel : Określenie opinii osób z nieswoistym zapaleniem jelit na temat żywności zawierającej składniki bioaktywne.

Materiał i metody : Badania, które przeprowadzono w 2011 r., objęły grupę 140 osób z nieswoistym zapaleniem jelit (choroba Leśniowskiego-Crohna) i 200 osób zdrowych, w przedziale wiekowym 20–70 lat. Zastosowano metodę ankiety bezpośredniej, wykorzystując kwestionariusz o strukturze zamkniętej.

Wyniki : Stwierdzono, że 27% osób z chorobą Leśniowskiego- -Crohna, w wieku powyżej 45 lat, zgadza się z dodawaniem składników bioaktywnych do żywności, podczas gdy wśród osób młodszych już 70% jest przekonana o konieczności obecności takiej żywności na rynku. Ponad 90% wszystkich ankietowanych, niezależnie od wieku czy jednostki chorobowej, uważa, że żywność bioaktywna powinna być poddawana wiarygodnym badaniom przed wprowadzeniem na rynek oraz powinna zawierać na etykiecie czytelne informacje o obecności składników bioaktywnych. Deklarując chęć zakupu tych produktów, ponad połowa osób uzależnia ją od preferowanych (niezmienionych) cech sensorycznych. Zaledwie 30% osób poniżej 45. roku życia, a 14% powyżej 45. roku życia uzależniało chęć zakupu tych produktów od ciekawego i nieznanego smaku, zapachu czy wyglądu.

Aim : To study the opinion of people with Crohn’s on bioactive food components, as well as knowledge on the products with bioactive components on the food market and market behaviour towards them.

Material and methods : The survey method with the application of a questionnaire was used. The investigations were conducted on a group of 140 people with Crohn’s disease and 200 healthy people, aged 20-70. Participants aged 20-45 constituted 50% of the population.

Results : Over 84% of people with Crohn’s disease, as well as healthy people, had heard of bioactive food components and knew how to define them properly. Twenty seven percent of people with Crohn’s disease, aged 46-70, agreed with the application of bioactive components in food production and 70% of young people were convinced of the need for the presence of such food on the market. Over 90% of the respondents with Crohn’s disease argued that food containing the components should be subjected to reliable tests and should be labelled with proper information. About 70% of the participants believed that food containing bioactive components was too expensive and they announced willingness to buy the products, provided they would become cheaper and possess traditional sensory characteristics.
słowa kluczowe:

choroba Leśniowskiego-Crohna, żywność bioaktywna, nastawienie i zachowania konsumentów

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.