ISSN: 1642-185X
Czasopismo Wokół Energetyki
Bieżący numer Archiwum O czasopiśmie Prenumerata Kontakt
6/2003
vol. 6
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:

Wybrane prawne aspekty outsourcingu

Bogumiła Ożarska-Karbowiak
,
Dominika Mizielińska

Data publikacji online: 2003/12/16
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Czytając artykuł zamieszczony poniżej możecie Państwo dojść do wniosku, iż to wszystko, co mieści się w pojęciu outsourcing (przyjdzie może czas na lepszy termin określający to zjawisko), to przecież tylko nowa forma wypełniona starą treścią. I trudno się z tym choć częściowo nie zgodzić. Lecz jednocześnie termin ten określa nowy sposób myślenia, który przekłada się na korzyści gospodarcze podmiotów, które umiejętnie go stosują, wykorzystując elementy specjalizacji, koncentracji i konkurencji. Oczywiście, nie każdy obszar działalności gospodarczej w równej mierze podatny jest na zastosowanie tej formuły, tym niemniej coraz wyraźniej odchodzi w przeszłość myślenie oparte na przekonaniu, iż jednym z warunków sukcesu firmy jest to, by we własnym gospodarstwie posiadała wszystko, co może jej być potrzebne w pracy. Tym samym rośnie rola instrumentów cywilnoprawnych, niezbędnych do zapewnienia sobie dostępu do usług świadczonych przez podmioty zewnętrzne, ich właściwej jakości i bezpieczeństwa obrotu.

Tomasz Dobrowolski
partner, radca prawny,
Kancelaria Prawna Hogan&Hartson






Począwszy od lat 80. rośnie znaczenie outsourcingu, jako swoistej manifestacji koncentracji firm na podstawowym przedmiocie działalności, w odróżnieniu od uprzednio lansowanej tendencji do dywersyfikacji działalności.
Istotą i zarazem efektem outsourcingu winno być wykonywanie pewnej usługi lub funkcji danego przedsiębiorstwa przez inne przedsiębiorstwo, które czyni to lepiej, szybciej i taniej. Czy tak ostatecznie się dzieje, w dużej mierze zależy od osoby dostawcy oraz wynegocjowanych warunków kontraktu.
W miarę wzrostu popularności outsourcingu częste stało się używanie tego terminu w rozmaitych kontekstach. Outsourcing stał się jednym ze słów-wytrychów na oznaczenie różnych typów kontraktu handlowego na świadczenie usług.


Czym jest outsourcing?


W powszechnym rozumieniu outsourcing jest wyodrębnieniem z przedmiotu działalności przedsiębiorstwa (klienta) pewnych funkcji i zleceniem ich wykonywania przez określony czas wyspecjalizowanemu podmiotowi zewnętrznemu (dostawcy). Wydzielić można praktycznie każdą funkcję przedsiębiorstwa: podstawową, kierowniczą lub pomocniczą. Najczęściej praktykowane jest wydzielanie funkcji przedsiębiorstwa innych niż podstawowe. Zlecane są usługi...


Pełna treść artykułu...
© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.